Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Hrab »

Mosty kolejowe nad Brdą to zespół trzech mostów.
Na zdjęciu satelitarnym ponumerowałem je 1-2-3 licząc od centrum miasta.
Dwa mosty (1 i 2) ceglane i jeden żelbetowy (3).
Pierwszy most z cegieł (ten od strony centrum) jest najstarszy i powstał w związku z początkiem kolei w Bydgoszczy, czyli budową Pruskiej Kolei Wschodniej. Rozpoczęto jego budowę w 1848 roku, a pierwszy pociąg przejechał po nim w roku 1851. Pruska Kolej Wschodnia, to była linia, a potem cała sieć linii kolejowych, której zadaniem było łączenie Berlina przez Prusy Zachodnie (czyli tereny tutejsze) z Prusami Wschodnimi.
Drugi most z cegieł (środkowy) oddano w 1872 roku w związku z budową linii w kierunku Inowrocławia. Istotą sprawy i przyczyną jego budowy było powstawanie wtedy w Bydgoszczy stacji węzłowej i konieczność bezkolizyjnego krzyżowania się linii kierunków wschód - zachód i północ -południe.
O takich krzyżówkach na węzłach kolejowych jest wątek: viewtopic.php?f=96&t=4811&hilit=w%C4%99ze%C5%82+kolejowy#p28738
Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.
Wśród zamieszczonych ilustracji ciekawostką jest litografia Juliusa Gretha z 1853 r. Most jest na niej wyższy. Czy może tak podniesiono z czasem poziom rzeki, czy też jest to rodzaj impresji twórczej?
Natomiast rozwidlenie rzeki przez mostem rzeczywiście istniało. W rzeczywistości po lewej stronie ryciny jest tylko wąska, ślepa zatoczka, widoczna na starych mapach.
Swoją drogą, ten teren i bieg rzeki przed budową mostów wyglądały zupełnie inaczej.
Załączniki
mosty 3.JPG
mosty 3.JPG (197.18 KiB) Przejrzano 10532 razy
Most_kolejowy_1851_r_-_Julius_Greth.jpg
Most_kolejowy_1851_r_-_Julius_Greth.jpg (96.5 KiB) Przejrzano 10532 razy
Jasna 2.JPG
Jasna 2.JPG (197.58 KiB) Przejrzano 10532 razy
żelbet.JPG
żelbet.JPG (170.28 KiB) Przejrzano 10532 razy
1908.JPG
1908.JPG (127.13 KiB) Przejrzano 10532 razy
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: seth »

Na przełomie lat 30-tych moja babcia Helena (na pierwszym planie, w centrum, w jasnym płaszczu, urodę mam po niej) zrobiła sobie zdjęcie wraz z grupą przyjaciół, na tle żelbetowego mostu. Na bramie widoczne uskrzydlone koło lokomotywy, uzyskane w spadku po Prusakach, godło kolei państwowych. Na moście widoczna lokomotywa.
Załączniki
Helena, babcia setha..jpg
Helena, babcia setha..jpg (56.93 KiB) Przejrzano 10507 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: BYDZIAK 1958 »

No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.
W latach siedemdziesiątych, zdarzało mi się jeździć pociągiem do Żnina. Z czwartego, (obecnie piątego), peronu, pociąg wyruszał w swą trasę, po tym właśnie betonowym moście.
Załączniki
most3.JPG
most3.JPG (67.18 KiB) Przejrzano 10505 razy
Awatar użytkownika
szczepan522
brak
Posty: 288
Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: szczepan522 »

BYDZIAK 1958 pisze:No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Ja nie znam daty powstania pocztówki. Ale obstawiam środek okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
StaraBydgoszcz
brak
Posty: 171
Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2014, 13:58

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: StaraBydgoszcz »

szczepan522 pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Mniej więcej 1939-1945
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Hrab »

W dawnym technicznym czasopiśmie budowlanym znalazłem rysunki podobnego mostu z tamtych czasów. Można zobaczyć co kryje się w środku, gdzie da się dojść przez okrągłe otwory.
Ciekawie wyglądają te fundamenty z głazów.
Załączniki
1862 most podobny.JPG
1862 most podobny.JPG (64.03 KiB) Przejrzano 10470 razy
komory.JPG
komory.JPG (158.54 KiB) Przejrzano 10470 razy
Przekrój.JPG
Przekrój.JPG (130.52 KiB) Przejrzano 10470 razy
Fundament.JPG
Fundament.JPG (80.59 KiB) Przejrzano 10470 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Bardzo ciekawie to wygląda. Zreszta sama budowa, też rzucała sporo wyzwań.

StaraBydgoszcz pisze:
Mniej więcej 1939-1945


W okupację raczej nie spotykało się u nas pocztówek 'polskojęzycznych'. Ja nadal zakładam, że to połowa okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
StaraBydgoszcz
brak
Posty: 171
Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2014, 13:58

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: StaraBydgoszcz »

A co jeśli pocztówkę wydano przed wrześniem 1939?
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: BYDZIAK 1958 »

StaraBydgoszcz pisze:A co jeśli pocztówkę wydano przed wrześniem 1939?


^^^
To tym bardziej znaczy, że pokazuje ona widok z okresu 'międzywojennego'. :1
Awatar użytkownika
szczepan522
brak
Posty: 288
Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: szczepan522 »

Jak faktycznie wyglądała sprawa z poziomem wody ? Nie zachowały się żadne "wizualne" pozostałości po budowie (lub też z budowy) mostów ? Tak znaczący obiekt musiał mieć swoje odzwierciedlenie w twórczości lokalnych pasjonatów/artystów... No i ostanie dlaczego nie wysadzili mostu podczas wojny ?
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Poziom wody zaczął tam być mniej więcej stały, od czasu spiętrzenia jej, po zbudowania jazów i śluz w rejonie styku kanału i Brdy w obecnym centrum miasta.
Ja do tej pory nie natrafiłem na widoki budowy tych mostów.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Hrab »

Poziom wody prawdopodobnie nieco się zmienił w związku z modernizacją drogi wodnej na tym odcinku w okresie budowy nowego kanału. Ale nie sądzę, żeby to była bardzo istotna zmiana.
Nawiązując do wspomnianego tematu wysadzenia mostu, to przęsło jednego z mostów ceglanych (tego nr 1, przez który można było wjechać pociągiem od strony Piły) było wysadzone przez polskich saperów w 1939 roku. Natomiast w 1945 roku mosty były zaminowane przez Niemców, lecz nie wysadzono ich dzięki kolejarzom i saperom Warszawskiej Brygady Saperów (czy gdzieś jest ta historia dokładniej opisana?).
Mosty były konstrukcyjnie przygotowane do gruntownego wysadzenia. Posiadały (i posiadają) specjalne komory minerskie – na zdjęciach i w tym wątku: viewtopic.php?f=71&t=5265&hilit=minerskie
Ponadto można do zaminowania wykorzystać pokazane na rysunkach kanały rewizyjne i odwodnienia.
Myślę, że z tych komór u podstaw mostów w 1939 roku nie skorzystano z uwagi na świadomość, że wysadzając mosty w ten sposób, uniemożliwi się ich odbudowę i trzeba będzie budować nowe.
A zakładano, że wojna nie potrwa długo.
Załączniki
Filary środkowe 1.JPG
Filary środkowe 1.JPG (195.23 KiB) Przejrzano 10382 razy
Komory środkowe 2.jpg
Komory środkowe 2.jpg (187.28 KiB) Przejrzano 10382 razy
komory w żelbetowym.JPG
komory w żelbetowym.JPG (192.93 KiB) Przejrzano 10382 razy
Kucie od Żeglarskiej.JPG
Kucie od Żeglarskiej.JPG (194.18 KiB) Przejrzano 10382 razy
Otwór rew. komory.JPG
Otwór rew. komory.JPG (191.84 KiB) Przejrzano 10382 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Ślad po wspomnianej wyrwie, pod lokomotywą.
(fotka z netu)
Załączniki
plomba.JPG
plomba.JPG (85.87 KiB) Przejrzano 10361 razy
monter1951
brak
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: monter1951 »

szczepan522 pisze:
BYDZIAK 1958 pisze:No to i ta pocztówka świetnie się tu nadaje.


Mnie zastanawia cały czas co to jest za wieża którą widać na niej (mam pewne przypuszczenia ale niczym nie potwierdzone). Gdybyście podali mi dokładną datę, lub chociaż przybliżoną powstania tejże pocztówki.


Ta konstrukcja, to wieża triangulacyjna, czyli w tym czasie prowadzono jakieś poważne pomiary, możliwe że związane budową elektrowni.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Hrab »

Mosty na zdjęciu wykonanym wczoraj. Zdjęcie zamurowanej wyrwy w moście nr 1.
Pod mostem żelbetowym widoczny jego pogarszający się stan.
Ogólnie mostom przydałby się jakiś remont odświeżający, ale na kolei działa to tak, że robią cokolwiek dopiero jak się całkiem zawala.
Załączniki
1.JPG
1.JPG (197.34 KiB) Przejrzano 10327 razy
2.JPG
2.JPG (195.6 KiB) Przejrzano 10327 razy
3.JPG
3.JPG (198.95 KiB) Przejrzano 10327 razy
Awatar użytkownika
seth
brak
Posty: 2097
Rejestracja: środa, 12 sie 2009, 19:53

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: seth »

Hrab pisze:Myślę, że z tych komór u podstaw mostów w 1939 roku nie skorzystano z uwagi na świadomość, że wysadzając mosty w ten sposób, uniemożliwi się ich odbudowę i trzeba będzie budować nowe.
A zakładano, że wojna nie potrwa długo.


Jaką masz pewność, że te otwory powstały w roku 1939, a nie w 1945 ?
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Hrab »

Opisałem to kiedyś w tym wątku: viewtopic.php?f=71&t=5265&hilit=minerskie
Te komory są prawdopodobnie wykonane w czasie budowy mostów. Taki był kiedyś standard dla mostów. Nie były one jednak objęte oficjalną dokumentacją techniczną mostu, lecz tajną dokumentacją wojskową. Nad każdą budową ważnego mostu czuwał dodatkowo wojskowy inspektor budowlany. Komory były tak zamaskowane, że nie było ich widać. Tylko wojskowi wiedzieli, gdzie trzeba puknąć młotem.
Nieoryginalne jest w wielu miejscach ich ponowne zamurowanie, które jest widoczne i świadczy o tym, że były otwierane. Niektóre jednak nie były otwierane przez całkowite rozkucie ścianki maskującej, lecz mają wyjęte pojedyncze cegły, prawdopodobnie celem sprawdzenia wnętrza.
Te otwierane w całości, a potem zamurowane, mogły być zaminowane w 1945 roku.
Warto obejrzeć sobie dokładnie wszystkie filary, a te w wodzie z użyciem lornetki, żeby nabrać poglądu na ten temat.
Więcej można by dowiedzieć się na temat tego konkretnego przypadku, gdyby dotrzeć do wspomnień kolejarzy lub raportu saperskiego z rozminowania w 1945 roku.
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Maciej Kulesza »

Hrab zaskoczyłeś mnie tymi zamurowaniami po komorach minerskich. Przepływałem tam wielokrotnie. Nie zwróciłem na to uwagi. Masz oko! :1
Andrzej
brak
Posty: 289
Rejestracja: niedziela, 12 kwie 2009, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz (Fordon)

Re: Mosty kolejowe nad Brdą - zespół trzech mostów

Post autor: Andrzej »

Hrab pisze:Trzeci most – żelbetowy – doprowadza tory do stacji towarowej znajdującej się zaraz za stacją Bydgoszcz Główna (za mostami), wzdłuż Nadrzecznej, do skrzyżowania z Grunwaldzką.
W Wikipedii można wyczytać http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_kole ... Bydgoszczy , że powstał w 1895 roku. Jednak warto zweryfikować tę datę, gdyż nie ma tego mostu na kilku późniejszych mapach.


W książce "Węzeł kolejowy Bydgoszcz" znalazłem (str. 81 i 84), że budowę wspomnianego mostu rozpoczęto pod koniec 1913 r., a ukończono w listopadzie 1915 r. Powodem budowy była konieczność przeniesienia linii z Szubina (uruchomionej w październiku 1895 r.), w związku z budową drugiego toru do Inowrocławia.
ODPOWIEDZ