Most Królowej Jadwigi
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Most Królowej Jadwigi
Na początek jedna fotka, którą dziś zobaczyłem po raz pierwszy. Ciekawe ujęcie z barki.
- Załączniki
-
- Królowej Jadwigi (Custom).JPG (130.74 KiB) Przejrzano 12598 razy
Re: Most Królowej Jadwigi
^^^ To co widnieje na zdjęciu, to drugi z kolei most zbudowany w tym miejscu.
Pierwszy powstał w 1861-1865 roku. Był zbudowany z cegły i wspierał się na betonowych fundamentach.
Jego rozbiórka podyktowana była jedynie poprawą warunków żeglugowych.
Technicznie, w momencie wyburzenia (1912), most był sprawny, trwały i doskonałym stanie.
Rozbiórka filarów umieszczonych w rzece odbiła się wykonawcy „czkawką” (były tak mocne),
a przyczółki po przebudowie, służą do dnia dzisiejszego.
Zaprojektowanie i wykonanie nowego, jednoprzęsłowego, mostu, spełniającego warunki żeglugowe,
było jak na owe czasy sporym wyzwaniem.
Problemem było pojedyncze, długie przęsło, posiadające wymaganą wysokość i zabudowa przy ulicy,
tuż przy moście, ograniczająca pole manewru. W tej sytuacji w grę wchodziła jedynie konstrukcja żelbetowa.
Przetarg na budowę nowej przeprawy wygrała bydgoska firma „Windschild & Langelott” (za 108.000 marek).
Firma miała już za sobą, trzy lub cztery, wysoko oceniane realizacje mostowe, na zlecenie miasta.
Prace rozbiórkowe i budowlane rozpoczęły się w 1912 roku, a nowa konstrukcja została oddana do użytku w sierpniu 1913.
Nowy most posiadał system odwodnienia i specjalne kanały umożliwiające przeprowadzenie instalacji wodnych,
kanalizacyjnych, gazowych i elektrycznych.
Elementy elewacji otrzymały lica z kruszyw granitowych i sjenitowych w różnych odcieniach i gradacjach.
Pierwszy Victoriabrücke:

Budowa nowego mostu – zbrojenia przyczółka:

Pierwszy powstał w 1861-1865 roku. Był zbudowany z cegły i wspierał się na betonowych fundamentach.
Jego rozbiórka podyktowana była jedynie poprawą warunków żeglugowych.
Technicznie, w momencie wyburzenia (1912), most był sprawny, trwały i doskonałym stanie.
Rozbiórka filarów umieszczonych w rzece odbiła się wykonawcy „czkawką” (były tak mocne),
a przyczółki po przebudowie, służą do dnia dzisiejszego.
Zaprojektowanie i wykonanie nowego, jednoprzęsłowego, mostu, spełniającego warunki żeglugowe,
było jak na owe czasy sporym wyzwaniem.
Problemem było pojedyncze, długie przęsło, posiadające wymaganą wysokość i zabudowa przy ulicy,
tuż przy moście, ograniczająca pole manewru. W tej sytuacji w grę wchodziła jedynie konstrukcja żelbetowa.
Przetarg na budowę nowej przeprawy wygrała bydgoska firma „Windschild & Langelott” (za 108.000 marek).
Firma miała już za sobą, trzy lub cztery, wysoko oceniane realizacje mostowe, na zlecenie miasta.
Prace rozbiórkowe i budowlane rozpoczęły się w 1912 roku, a nowa konstrukcja została oddana do użytku w sierpniu 1913.
Nowy most posiadał system odwodnienia i specjalne kanały umożliwiające przeprowadzenie instalacji wodnych,
kanalizacyjnych, gazowych i elektrycznych.
Elementy elewacji otrzymały lica z kruszyw granitowych i sjenitowych w różnych odcieniach i gradacjach.
Pierwszy Victoriabrücke:

Budowa nowego mostu – zbrojenia przyczółka:

- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
Pierwszy, solidnie zbudowany most, był konstrukcją raczej na tamte czasy, wieku XIX-go. Dynamicznie rozwijający się transport wodny, wymusił wprowadzenie szeregu zmian w najbliższym rejonie. Mapa z samego początku XXw. pokazuje, że dla ułatwienia tam żeglugi, nie tylko postanowiono zmienić śluzę miejską czy 'wyprostować Brdę', ale i również zmienić most. Tym, co najbardziej przeszkadzało w koncepcji nowej drogi wodnej, był owe flary, które przeszkadzały by szerszym pływającym jednostkom. Na pokazanych na mapce planach, są również i one przekreślone.
- Załączniki
-
- Brda.JPG (119.32 KiB) Przejrzano 12555 razy
Re: Most Królowej Jadwigi
A wszystko to przez budowę Nowego Kanału. To on wymusił zmianę konstrukcji mostu cesarzowej Victorii.
Świetne pocztówki i zdjęcia.
Świetne pocztówki i zdjęcia.

- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most Królowej Jadwigi
Ja również pierwszy raz widzę takie pocztówki i zdjęcie. Doskonałe!
Re: Most Królowej Jadwigi
Zdjęcia i rysunek pochodzą z pisma "Deutsche Bauzeitung" nr 15 z 1913r.
Jest tam też opis, niestety, nie znam niemieckiego
Całość dostępna na http://opus4.kobv.de/opus4-btu/frontdoo ... docId/2481
Jest tam też opis, niestety, nie znam niemieckiego
Całość dostępna na http://opus4.kobv.de/opus4-btu/frontdoo ... docId/2481
- Załączniki
-
- stary most.jpg (87.01 KiB) Przejrzano 12489 razy
-
- Victoria Brucke rozbiórka.jpg (49.14 KiB) Przejrzano 12489 razy
-
- Victoria Brucke rys.jpg (90.75 KiB) Przejrzano 12489 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
Ciekawe jest to drugie zdjęcie Andrzeja. Pokazuje pozostały do rozbiórki środkowy łuk mostu z filarami. Miejsce widocznego nieco dalej mostu tymczasowego, wykorzystane było również na takowy, 'saperski' (?), chyba na samym końcu XXw.. Ustawiony był tam, w czasie ważnego, bodaj kapitalnego remontu mostu Kr.J. Mimo, że przechodziłem wtedy tam wiele razy, nie pomyślałem o zrobieniu zdjęć...
Ceglany murek, (od mostu do bramy przychodni), był czasowo rozebrany. W jego miejscu, był od tamtej strony wjazd na 'tymczasowy most'. Po remoncie mostu, 'tymczasowy' rozebrano, a odbudowany, 'ceglany murek', znów wygląda jak 'stary', choć jest nowy.
(Zdjęcie z 'sv')

Ceglany murek, (od mostu do bramy przychodni), był czasowo rozebrany. W jego miejscu, był od tamtej strony wjazd na 'tymczasowy most'. Po remoncie mostu, 'tymczasowy' rozebrano, a odbudowany, 'ceglany murek', znów wygląda jak 'stary', choć jest nowy.

(Zdjęcie z 'sv')

Re: Most Królowej Jadwigi
Też pamiętam ten most tymczasowo. Nawet jak go demontowali to byłem oglądać wyciąganie 'rur' z dna Brdy - służyły jako podpory wbite pionowo niedaleko linii brzegowej. Dobrze pamiętam, że ten most był dużo niżej w porównaniu do mostu obok?
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
^^^
Tymczasowy, był na poziomie ulicy przed i za obecnym mostem. Największa różnica była w połowie mostów. Most Kr.J. ma w tym miejscu 'garb', więc był tam nieco wyższy od tymczasowego.
Tymczasowy, był na poziomie ulicy przed i za obecnym mostem. Największa różnica była w połowie mostów. Most Kr.J. ma w tym miejscu 'garb', więc był tam nieco wyższy od tymczasowego.
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
^^^ Tak sobie pomyślałem, że może Maciej ma dojścia w archiwach GW i znajdzie zdjęcia tego mostu tymczasowego. Jest raczej prawdopodobne, że fotoreporterzy i Expressu i GW, porobili wtedy zdjęcia.
Dopiero stosunkowo nie tak dawno dostrzegłem, że na moście pojawiły się herby.
Zostały pewnie zamontowane w tym samym czasie, w którym przywracano 'stare lampy'.
Dopiero stosunkowo nie tak dawno dostrzegłem, że na moście pojawiły się herby.
Zostały pewnie zamontowane w tym samym czasie, w którym przywracano 'stare lampy'.
- Załączniki
-
- herb MKJ.JPG (42.46 KiB) Przejrzano 12370 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
Ok 1980 roku, w czasie jakiegoś spaceru, utrwaliłem, (nie pamiętam dlaczego), widok w stronę mostu. 
- Załączniki
-
- rysunek.JPG (37.56 KiB) Przejrzano 12169 razy
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: Most Królowej Jadwigi
Popytam w Gazecie. W którym roku był ten most tymczasowy?
Bydziaku ładny szkic!
Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia.
Bydziaku ładny szkic!
Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia.
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
Maciej Kulesza pisze:Popytam w Gazecie. W którym roku był ten most tymczasowy?
Bydziaku ładny szkic!
Ta latarnia miała u dołu napis Makrum. Jeszcze 4 czy 5 lat temu stały lub stała jedna lampa. Nie mogę odszukać w sowim archiwum właśnie tego zdjęcia.
^^^ To było na przełomie wieków. Nie dalej niż w 2005. Raczej w latach 90-tych.
- szczepan522
- brak
- Posty: 288
- Rejestracja: piątek, 20 maja 2011, 07:38
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Most Królowej Jadwigi
Stare lampy na bulwarach, dodatkowo bulwary jeszcze przed rewitalizacją (3.01.2011r)

Oraz most również 2011r.


Oraz most również 2011r.

- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.
- Załączniki
-
- M K J.JPG (98.05 KiB) Przejrzano 10155 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
Szukając na starych zdjęciach różnych detali, potrzebnych mi do zrobienia pewnego 'starego widoku', odkrywam różne ciekawostki i może zagadki.
Nie pamiętam co było na wspomnianym wyżej zdjęciu, być może MWS to przeczyta, i ponownie je wstawi. Może i tam są niespodzianki.
Tą przypadkiem dostrzeżoną zagadką jest położenie mostu tymczasowego, w czasie rozbiórki starego, ceglanego. W moim poprzednim wpisie, ze zdjęciem z budowy nowego mostu, ten 'tymczasowy', jest po stronie wschodniej, (pokazany na czerwono, strzałka pokazuje 'GSF'). Szósty wpis w tym temacie wstawił Andrzej. Na jego drugim zdjęciu, pokazującym rozbiórkę reszty środkowego przęsła 'most tymczasowy' jest po stronie zachodniej. (Zaznaczony na żółto. Można zwrócić uwagę na północną ścianę budynku przy K J 21. Zastanawiam się, czy jej 'zdobienie', również odtworzyć...
) Zdjęcia te pokazują więc jak sądzę, dwa mosty tymczasowe. Pozostają do odgadnięcia powody, dlaczego nie zdecydowano się na jeden, bardziej konkretny... (koszty?) A może w czasie rozbiórki starego i budowy nowego mostu, bardziej opłacało się mieć w różnym czasie dwie tymczasowe przeprawy?
EDIT: To zdjęcie ze zbrojeniami, to jednak może być widok w stronę północną, czyli tymczasowa przeprawa była 'tylko' po stronie oznaczonej na żółto.
BYDZIAK 1958 pisze:MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.
Nie pamiętam co było na wspomnianym wyżej zdjęciu, być może MWS to przeczyta, i ponownie je wstawi. Może i tam są niespodzianki.
Tą przypadkiem dostrzeżoną zagadką jest położenie mostu tymczasowego, w czasie rozbiórki starego, ceglanego. W moim poprzednim wpisie, ze zdjęciem z budowy nowego mostu, ten 'tymczasowy', jest po stronie wschodniej, (pokazany na czerwono, strzałka pokazuje 'GSF'). Szósty wpis w tym temacie wstawił Andrzej. Na jego drugim zdjęciu, pokazującym rozbiórkę reszty środkowego przęsła 'most tymczasowy' jest po stronie zachodniej. (Zaznaczony na żółto. Można zwrócić uwagę na północną ścianę budynku przy K J 21. Zastanawiam się, czy jej 'zdobienie', również odtworzyć...
EDIT: To zdjęcie ze zbrojeniami, to jednak może być widok w stronę północną, czyli tymczasowa przeprawa była 'tylko' po stronie oznaczonej na żółto.
- Załączniki
-
- tymczasowe przeprawy.JPG (27.9 KiB) Przejrzano 9902 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
'Zagadka' o której pisałem wyżej, wynikła z mojego wcześniejszego wpisu:
^^^ Zasugerowałem się wtedy położeniem tymczasowego mostu w czasie ostatniego, przeprowadzanego tam remontu... Przypuszczam, że nikt nie zauważył, lub nie zwrócił uwagi na to, że źle opisałem miejsce jego ustawienia. A ja kontynuowałem dalej...
No ale dzięki temu przypadkowemu powrotowi do tematu, błąd można było sprostować.
Poniżej, jedno, prawdopodobnie to zdjęcie z tych, które zniknęły z wpisu MWS.
BYDZIAK 1958 pisze:MWS w drugim wpisie, pokazał zdjęcie ze zbrojeniami mostu, przygotowywanymi do zalania betonem. Jest jeszcze jedno ciekawe ujęcie. Widok od strony północnej, w kierunku ul. Garbary. Z lewej strony konstrukcji, widać przeprawę tymczasową.
^^^ Zasugerowałem się wtedy położeniem tymczasowego mostu w czasie ostatniego, przeprowadzanego tam remontu... Przypuszczam, że nikt nie zauważył, lub nie zwrócił uwagi na to, że źle opisałem miejsce jego ustawienia. A ja kontynuowałem dalej...
No ale dzięki temu przypadkowemu powrotowi do tematu, błąd można było sprostować.
Poniżej, jedno, prawdopodobnie to zdjęcie z tych, które zniknęły z wpisu MWS.
- Załączniki
-
- MKJ MWS.JPG (86.05 KiB) Przejrzano 9865 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Most Królowej Jadwigi
Cztery lata temu wspominaliśmy most zastępczy.
Dostałem zdjęcie gazetowe, gotowego mostu tymczasowego, tuż przed zamknięciem ruchu na starym moście.. Rok 2001.BYDZIAK 1958 pisze: (...)
Mimo, że przechodziłem wtedy tam wiele razy, nie pomyślałem o zrobieniu zdjęć...![]()
Ceglany murek, (od mostu do bramy przychodni), był czasowo rozebrany. W jego miejscu, był od tamtej strony wjazd na 'tymczasowy most'. Po remoncie mostu, 'tymczasowy' rozebrano, a odbudowany, 'ceglany murek', znów wygląda jak 'stary', choć jest nowy.
(Zdjęcie z 'sv')
- Załączniki
-
- zastępczy 2001.JPG (89.49 KiB) Przejrzano 9152 razy