Dziękuje i zapraszam na mojego bloga o starej motoryzacji http://www.auto-nostalgia.pl/

Uploaded with ImageShack.us

bunkier pisze:Ten tekst pewnie znasz: http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=8
Mac pisze:Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow.
Butler pisze:Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw.

Emil Stadie w 1920 r. prowadził fabrykę motocykli, a po ośmiu latach do hali produkcji motocykli dobudowano halę naprawy samochodów. Firma ta upadła wraz ze śmiercią swego założyciela,
DAWID pisze:bunkier pisze:Ten tekst pewnie znasz: http://www.bsmz.org/articles.php?article_id=8
Dziękuje znam to bardzo dobry tekst Jana Tarczyńskiego z książki ,,Polskie motocykle 1918-1945 '' sam też z niego korzystamMac pisze:Fabryka Emila Stadie zalozona w 1898. Prodokowala rocznie ok. 200 rowerow, 5-10 motocykli i nawet kilka samochodow. Wszystko robione bylo recznie. Zatrudniala 60-70 pracownikow.
Bardzo interesujące wiadomości ,dziękuję bardzo .Czy mogę poznać żródło sam nie mogłem do niczego dotrzeć a jestem bardzo ciekawy i mam setki pytań ;
Jakie to były motocykle(pojemność ,z jakich firm podzespoły ,a może cały motocykl innej firmy np.Victoria tylko pomalowany i nazwany po polsku)???????????
Jakie samochody???????????
Jak długo produkowali ,czy aż do wybuchu wojny????????
-- Cz, 10 lut 2011, 16:07 --Butler pisze:Fabryka Tornedo stała w miejscu, gdzie obecnie mieści się McDonald's i stacja paliw.
Tak wiem i nawet pamiętam te obskurne budynki za płotem gdy było to w posiadaniu ,,Rometu''.Dowiedziałem się też coś wiecej o losach fabryki Tornedo .
,, Ponieważ Wilhelm Tornow, właściciel bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli, był Niemcem – produkcję kontynuowano także po wrześniu 1939 roku. Jednak motocykle, które opuściły fabrykę podczas okupacji były już wyposażane w silniki Sachsa. Powstało ich jednak jeszcze mniej, niż przed wybuchem wojny. Nasze tornedo jest wyposażone właśnie w silnik Sachsa.''
A także co było po wojnie z książki "60 lat Rometu"
,,
Romet - zakład ten powstał w 1924 roku. Centrum polskiego przemysłu rowerowego stała się Bydgoszcz. Powstało w tym mieście kilka zakładów produkujących rowery i akcesoria rowerowe. Ponadto w Bydgoszczy, w latach trzydziestych, wytwarzaniem i części do nich zajmowały się się również warsztaty rzemieślnicze. W skład tych zakładów zawierały wykonywane czynności takie jak : galwanizowanie, lakierowanie, tokarstwa drzewnego, tarcz polerskich , kartoników i tym podobnych. Zatrudniono przy tym około 200 pracowników. W 1938 wyprodukowano już w Bydgoszczy blisko 130 tysięcy rowerów co stanowiło 3/5 wszystkich rowerów wykonanych w Polsce w tym roku. Podstawę rozwoju przemysłu rowerowego w Polsce z jego centrum w Bydgoszczy, stworzyły przede wszystkim cztery bydgoskie fabryki rowerów i części rowerowych: "Tornedo" Fabryka rowerów i motocykli. Pomorska fabryka rowerów Willy Jahr, Fabryka wyrobów metalowo-masowych Wacław Milner, Fabryka wyrobów metalowych S.A. "Fema" oraz dwie wytwórnie po za Bydgoskie "Apollo". Wilhelm Tornow po powrocie z zakończonej klęską Niemiec I wojny światowej do Bydgoszczy, przystąpił do rozbudowy warsztatu zlokalizowanego przy ulicy Dworcowej 49 i 51, Od roku 1924 rozpoczął montować pilnie na rynku poszukiwane rowery z części sprowadzonych z Niemiec, do których zaczął sam produkować ramy. w latach 1927-1928 zakład produkował w nim tylko rowery turystyczne damskie i męskie w ilości 35 do 40 dziennie, w kolorze czarnym nazywane "Tornedo" i w kolorze wiśniowym "Orginal Tornedo". Rowery te były montowane na kołach 26 i 28 cali. Obręcze i błotniki dostarczała firma "Apollo" z Czechowic, a szprychy, niple i częściowo łańcuchy "Centra" z Poznania. Nabywane były u Nowackiego, który miał warsztat w Bydgoszczy na ul. Rycerskiej. Piasty, dzwonki, pompki, pedały oraz przekładnie, łańcuchy, szprychy do "Orginal Tornado" sprawdzano z Niemiec. produkcja dochodziła do 100 rowerów dziennie,a w 1938 roku wynosiła 300 - 350 rowerów dziennie. W końcu zmniejszył się import części i zaczęto produkować je w kraju. Pedały, pompki, hamulce, dzwonki i piasty przednie nabywano u Millnera, przekładnie w Femie. Piasty tylne samohamowne sprowadzano z Warszawy - marki AFS firmy A Feingenbaum i Syn. Stale wzrastające zapotrzebowanie na rowery i motorowery, przy braku możliwości dalszej rozbudowy pomieszczeń fabrycznych magazynowych przy ul. Dworcowej i Św Trójcy. zrodziło projekt budowy dużej, nowoczesnej fabryki we wschodniej części miasta w okolicy stacji kolejowej Bielawy. Zakupiony teren pod budowę, zlecono przygotowanie dokumentacji, ale w realizacji tego zamierzenia przeszkodził wybuch II wojny światowej. Druga największa fabryka powstała przy ulicy Petersona. gdzie atualnie znajduje się spółdzielnia "Tryb".
POZDRAWIAM WSZYSTKICH DAWID



DAWID pisze:PS.Jeszcze jedno proszę o zaznaczenie budynków należących do fabryki tornedo na tej mapce
Drzewol pisze:(...) mam nadzieję, że się za to nie obrazi).
BYDZIAK 1958 pisze:(...)
A tak oto narysowałem to miejsce niecałe dziesięć lat po zmianach w tamtym miejscu...
Myślę, że w rzeczywistości, ten murek w najwyższym miejscu mógł mieć najwyżej półtora metra, lub nie więcej niż dwa.

