Most Grunwaldzki

Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Most Grunwaldzki

Post autor: Hrab »

Most Grunwaldzki jest obecnie betonowym mostem drogowym w tradycyjnym ciągu ulicy Grunwaldzkiej. Ale, jeśli jechać w kierunku centrum, nie prowadzi dziś w kierunku ulicy Grunwaldzkiej, gdyż zniknął stary, żelazny wiadukt pod torami kolejowymi. Będzie to więc już tylko most prowadzący z Grunwaldzkiej z kierunku Nakła do ulicy Bronikowskiego i centrum medycznego w dawnej szkole. Podobnie, jadąc z centrum, już nie wyjedzie przez ten most.
Zacytuję tu fragmenty opisu z Wikipedii:
W czasie kampanii wrześniowej 1939 roku, most został zniszczony. Rok później przeprawę całkowicie rozebrano i w jej miejscu wzniesiono drogowy most drewniany. Kolej z Koronowa kursowała tylko do Czyżkówka. Pod koniec 1940 r. Niemcy zbudowali również drewniany most kolejowy dla potrzeb kolei wąskotorowej. W takim kształcie przeprawa funkcjonowała także w latach powojennych.
W 1954 roku most odbudowano na podstawie projektu inż. Lecha Wanglera. Był to most drogowy z dwoma pasami ruchu i chodnikami dla pieszych, którym odbywał się ruch tranzytowy w kierunku Piły i Szczecina. Nawierzchnię drogową wykonano z kostki granitowej. Stojący obok most kolejowy rozebrano pod koniec lat 60. XX w. po likwidacji kolei wąskotorowej Bydgoszcz-Koronowo.
W 2002 roku w sąsiedztwie został wybudowany nowy most św. Antoniego, który przejął ruch z jednego pasma ulicy Grunwaldzkiej.
W latach 2008-2009 na zlecenie ZDMiKP Bydgoszcz przeprowadzono remont obiektu według projektu mgr inż. Zbigniewa Bartnikowskiego z firmy Trab-Mosty z Gdyni. Polegał on na zwiększeniu nośności mostu oraz zwężeniu jezdni, którym odtąd odbywał się ruch jednokierunkowy. Prace wykonała forma Most Sp. z o.o. z Sopotu.
Konstrukcję nośną stanowi pięć dźwigarów żelbetowych o zmiennej wysokości w rozstawie osiowym 2,25 m, na których ułożono płytę pomostu. Most składa się z trzech przęseł o rozpiętościach: 9 m – skrajne i 34 m – środkowe. Oś mostu krzyżuje się ukośnie z osią Kanału Bydgoskiego (kąt 48º). Podporami skrajnymi są betonowe przyczółki, a środkowymi – filary żelbetowe posadowione na palach. Nośność obiektu wynosi 42 tony.

W tym opisie coś nie pasuje w sprawie historii mostu tymczasowego z II wojny światowej, a konkretnie jego lokalizacji.
Jak widać na zdjęciach z tego czasu nie znajdował się ona na miejscu obecnego i wcześniejszego mostu. Próbowałem znaleźć jakieś ślady tej lokalizacji wojennej, ale nie udało się niczego szczególnego zauważyć.
Nakładki zdjęć lotniczych z 1941 i 1944 roku oczywiście z: http://staremapy.bydgoszcz.pl

Przy okazji proponuję założenie odrębnego działu mostowego o czym wspomniałem w dziale „POMYSŁY/Propozycja nowego działu”. Bez tego mosty i wiadukty będą luzem tu i tam i trudno będzie je lokalizować.
Załączniki
1.JPG
1.JPG (191.21 KiB) Przejrzano 8803 razy
2.JPG
2.JPG (195.57 KiB) Przejrzano 8803 razy
3.JPG
3.JPG (191.19 KiB) Przejrzano 8803 razy
4.JPG
4.JPG (192.15 KiB) Przejrzano 8803 razy
5.JPG
5.JPG (194.88 KiB) Przejrzano 8803 razy
6.JPG
6.JPG (187.08 KiB) Przejrzano 8803 razy
1941.JPG
1941.JPG (88.39 KiB) Przejrzano 8803 razy
1944.JPG
1944.JPG (90.74 KiB) Przejrzano 8803 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most Grunwaldzki

Post autor: Hrab »

Tu jest ten most na zdjęciu wstawionym przez Ewinga pokazany jako zniszczony w 1939 roku. Zdjęcie w kierunku skrzyżowania z Koronowską.
https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... =20#p52955
Widać tam chyba parowóz ciuchci wąskotorowej.
Załączniki
most bydgoszcz.JPG
most bydgoszcz.JPG (183.71 KiB) Przejrzano 7204 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most Grunwaldzki

Post autor: Hrab »

Trudno jest znaleźć zdjęcia tego mostu z czasów gdy był cały. Są zdjęcia zburzonego i tymczasowego. Musiał powstać około 1915 roku po powstaniu Nowego Kanału Bydgoskiego. Wcześniej nie był tu potrzebny. Tu widać go w towarzystwie pierwszej tymczasowej kładki ułożonej na pontonach zaraz po zniszczeniu w 1939.
Załączniki
Most_drogowo-kolejowy_GR.jpg
Most_drogowo-kolejowy_GR.jpg (44.72 KiB) Przejrzano 7202 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Most Grunwaldzki

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Ja, jak na razie, nie mogę się połapać w lokalizacji 'pierwszego mostu'... :shock:
Wiemy, że został zbudowany około 1914 roku, w związku z wykopaniem Nowego Kanału. Wiemy, że miał konstrukcję 'kratownicową', co pokazał Hrab, (w innym temacie), a tutaj, przypomniałem go na zdjęciu pierwszym i że dotrwał do 1939-go... (Mamy tu na forum parę zdjęć, pokazujących, jak wyglądał po wysadzeniu, - przypominam to zdjęciem drugim).
Ale mi chodzi o coś innego, co wciąż mi nie pasuje. Otóż na planach miasta, przedwojennych, Grunwaldzka w tym miejscu, spod kolejowego wiaduktu, wiedzie 'prosto' na most nad kanałem. Czy tak, 'po prostu', łatwiej było ją pokazywać? Na zestawieniu jednego z planów z lat 30-stych i zdjęcia z okupacji, wyraźnie widać, że ten 'pierwszy most', był 'z boku', a nie w osi Grunwaldzkiej. W miejscu drzew, pokazanych zieloną strzałką, nie ma nawet ewentualnych pozostałości po domniemanym przyczółku, jeśli był tam również most... A więc, ta 'prosta' Grunwaldzka z mostem w jej osi, tak pokazywana na przedwojennych planach Bydgoszczy, to 'ułatwienie' w ich sporządzaniu? Tym bardziej, że nie ma na nich w swej właściwej lokalizacji, pokazanego, mostu, tego 'kratownicowego'... :shock:
Załączniki
most G nad NK.jpg
most G nad NK.jpg (100.74 KiB) Przejrzano 6249 razy
m NK Gr.jpg
m NK Gr.jpg (179.82 KiB) Przejrzano 6249 razy
most nad NK.jpg
most nad NK.jpg (161.17 KiB) Przejrzano 6249 razy
ODPOWIEDZ