DYREKCJA KOLEJOWA

Historia, ciekawostki, mieszkańcy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Budynek wyjątkowy jak na nasze miasto i czasy, w których został zbudowany.
W XIXw w Bydgoszczy przy Nowym rynku, miała siedzibę Dyrekcja Wschodniej Kolei Pruskiej. Szybki rozwój kolei, a więc i biurokracji sprawił, że po kilku latach było w starym budynku 'za ciasno'. (Doraźne wynajmowanie innych pomieszczeń było zapewne uciążliwe.) Niebawem został zbudowany nowy gmach dla dyrekcji. Powstał bliżej dworca, miedzy ruchliwą w tamtym czasie rzeką i ulicą. Zbudowany w ok 2 lata (1886-1888), był jak na tamte czasy nowoczesny. (Posiadał np własną kotłownię - ogrzewanie kaloryferowe.) Na starych pocztówkach widać kuty żelazny parkan, po którym obecnie mamy tylko mały murek.
Załączniki
płot.JPG
płot.JPG (85.6 KiB) Przejrzano 13636 razy
Awatar użytkownika
krzysztof drozdowski
brak
Posty: 545
Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: krzysztof drozdowski »

W styczniu 1920 r. w gmachu mieściło się dowództwo 15. DP.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Odzyskanie niepodległości, było niestety końcem tej prestiżowej pozycji miasta dla kolei.
Nic nie wiedziałem o ulokowaniu w tym gmachu dowództwa. Opuszczone przez 'kolejarzy' pomieszczenia, zapewne z przyjemnością zapełnili 'wojskowi'. Ale chyba nie na dłużej niż 2 lata. Bo mimo że w odrodzonej Polsce zarządzanie koleją (w naszym regionie), przeniesiono do Gdańska, to do gmachu dyrekcji powróciły kolejowe biura, innej rangi.

Poniżej widok od strony rzeki i dla przypomnienia, wcześniejszy budynek dyrekcji na Nowym Rynku.
Załączniki
Brda.JPG
Brda.JPG (98.96 KiB) Przejrzano 13610 razy
stara dyrekcja.JPG
stara dyrekcja.JPG (65.04 KiB) Przejrzano 13610 razy
Awatar użytkownika
krzysztof drozdowski
brak
Posty: 545
Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: krzysztof drozdowski »

We wrześniu 1939 r. w gmachu ulokowano punkt sanitarny. Co do sztabu 15. DP to przeniesiono go po zakończeniu wojny 1920 r.
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: MWS »

BYDZIAK 1958 pisze:..... Szybki rozwój kolei, a więc i biurokracji sprawił, że po kilku latach było w starym budynku 'za ciasno'. (Doraźne wynajmowanie innych pomieszczeń było zapewne uciążliwe.) ....


Gwoli ścisłości.
W latach 1860 -1889 Eisenbahn Direktion rezydowała na górnych kondygnacjach budynku dworca wyspowego.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Tak było. Zanim po przeprowadzkach, w nowym gmachu zaczęli pracować 'kolejarze', wcześniej z powodu przyrostu pracy i braku 'metrażu', swoje biura mieli w kilku miejscach w mieście.

(MWS, Ty świetnie poruszasz się w zakamarkach internetu. Może uda Ci się znaleźć odpowiedź na nasze pytanie o to, jaki to orzeł, towarzyszył orłowi pruskiemu na budynku dawnego gimnazjum? )
viewtopic.php?f=90&t=7130
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: MWS »

Jak na razie nic z tego. Jestem "wyjechany", bez zasobów i kompa, a fon to nie robota. Sorry.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Wierzę w Twoje zdolności poszukiwawcze, więc wypoczywaj, (jeśli 'urlopujesz'), bo czekanie uczy cierpliwości. :1

Na symbol kolei, uskrzydlone koło, już chyba coraz rzadziej można natrafić. Tym bardziej, że stare wielkie PKP, rozpadło się na wiele spółek. One używają swoich nowych symboli.
Na gmachu zachowała się oryginalna wersja dawnego koła ze 'szprychami', mknącego po szynie.
Załączniki
front.JPG
front.JPG (67.75 KiB) Przejrzano 13542 razy
symbol.JPG
symbol.JPG (96.25 KiB) Przejrzano 13542 razy
wiatrówka.JPG
wiatrówka.JPG (28.76 KiB) Przejrzano 13542 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Bywałem wielokrotnie w przychodni, która zajmuje w budynku sporą część parteru. Długie, wąskie korytarze i szereg drzwi gabinetów lekarskich i podobnych, nie robi żadnego wrażenia. Natomiast po pokonaniu wejścia głównego, w środkowej części gmachu, będąc tam np. pierwszy raz, widok może ucieszyć oczy.
Załączniki
D1.JPG
D1.JPG (52.7 KiB) Przejrzano 13514 razy
D2.JPG
D2.JPG (60.02 KiB) Przejrzano 13514 razy
D3.JPG
D3.JPG (53.46 KiB) Przejrzano 13514 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Widok z góry pozawala lepiej zobaczyć złożoność budynku.
(Zdjęcie - ivica - ssc)
Załączniki
ivica.JPG
ivica.JPG (101.02 KiB) Przejrzano 13484 razy
Awatar użytkownika
szczypawka
brak
Posty: 101
Rejestracja: sobota, 28 mar 2009, 00:00

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: szczypawka »

Budynek byłej Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: bunkier »

Warto pokazywać:
Załączniki
PKP.jpg
PKP.jpg (85.13 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP1.jpg
PKP1.jpg (92.37 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP2.jpg
PKP2.jpg (70.11 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP3.jpg
PKP3.jpg (70.31 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP4.jpg
PKP4.jpg (80.08 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP5.jpg
PKP5.jpg (77.53 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP6.jpg
PKP6.jpg (59.95 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP7.jpg
PKP7.jpg (61.45 KiB) Przejrzano 10935 razy
PKP8.jpg
PKP8.jpg (65.97 KiB) Przejrzano 10935 razy
kurgan
brak
Posty: 220
Rejestracja: środa, 3 lip 2013, 21:21
Lokalizacja: Bocianowo

Re: DYREKCJA KOLEJOWA

Post autor: kurgan »

ODPOWIEDZ