II-gi Kanał Bydgoski
II-gi Kanał Bydgoski
W przewodniku z 1956-go roku znalazłem wzmiankę o budowie II-go szlaku żeglownego. Plany ambitne, ale życie jest życiem...
- Załączniki
-
- 1440006.jpg (57.76 KiB) Przejrzano 9388 razy
Re: II-gi Kanał Bydgoski
łoł... nieżle.
w sumie... ominięto by miasto... no i tereny rekreacyjne Myślęcinka nabrały by koloru
w sumie... ominięto by miasto... no i tereny rekreacyjne Myślęcinka nabrały by koloru
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
- zecer
- brak
- Posty: 531
- Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
- Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
- Kontakt:
Re: II-gi Kanał Bydgoski
To chyba jest rozwinięcie pomysłów międzywojennych kanału Śląsk-Gdynia.
pozdrawiam znad kaszty
http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi
http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi
Re: II-gi Kanał Bydgoski
Póki co, Kanał Bydgoski łączy zachód Polski z Bałtykiem. Śląsk nie po drodze...
- Maciej Kulesza
- brak
- Posty: 1434
- Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08
Re: II-gi Kanał Bydgoski
O tych planach już była na Forum. Chyba nawet była mapa. Nie pamiętam niestety gdzie.
- zecer
- brak
- Posty: 531
- Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
- Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
- Kontakt:
Re: II-gi Kanał Bydgoski
Nie wiem czy ten plan jest na forum, ale tak wyglądał pomysł z 1937 ominięcia Gdańska.
Moim zdaniem nierealny. Choćby ze względu na różnicę wysokości i budowę licznych śluz.
Plan z 1937 r.

Natomiast co do planów Śląsk - Gdynia:
Od Warty pod Koninem do Gopła miał być wykonany nowy kanał - Kanał Ślesiński - (z wykorzystaniem Kanału Morzysławskiego), natomiast odcinek do Kanału Bydgoskiego (Kanał Górnonotecki, który spełniał zadanie zasilania w wodę KB) miał zostać przystosowany do barek wrocławskich 600 t (wobec dotychczasowych 250-tonowych berlinek).
Poniżej Bydgoszczy brano pod uwagę chyba jedynie pogłębienie Wisły. Jednym z wariantów mógł być kanał omijający Bydgoszcz i Brdę.
Jak obliczano odcinek z Konina do Gdańska pociąg (holownik plus 3-4 barki) miał pokonać w obie strony 16 dni + 6 dni na czynności wyładowczo-załadowcze i 4 dni na oczekiwanie w portach. Kosz wykonania kanału Warta-Gopło szacowano na 12 mln zł. Takie założenia były w początkach lat 30.
Plany z drugiej połowy lat 30. mają związek z budową COP-u, czyli dochodzi regulacja Wisły praktycznie na całej jej długości.
Zresztą pomysłów na budowę kanałów w okresie międzywojennym było wiele. Oprócz kanału ze Śląska do Bydgoszczy, w planach były kanały Wisła-Dniestr czy Tczew-Gdynia.
Moim zdaniem nierealny. Choćby ze względu na różnicę wysokości i budowę licznych śluz.
Plan z 1937 r.

Natomiast co do planów Śląsk - Gdynia:
Od Warty pod Koninem do Gopła miał być wykonany nowy kanał - Kanał Ślesiński - (z wykorzystaniem Kanału Morzysławskiego), natomiast odcinek do Kanału Bydgoskiego (Kanał Górnonotecki, który spełniał zadanie zasilania w wodę KB) miał zostać przystosowany do barek wrocławskich 600 t (wobec dotychczasowych 250-tonowych berlinek).
Poniżej Bydgoszczy brano pod uwagę chyba jedynie pogłębienie Wisły. Jednym z wariantów mógł być kanał omijający Bydgoszcz i Brdę.
Jak obliczano odcinek z Konina do Gdańska pociąg (holownik plus 3-4 barki) miał pokonać w obie strony 16 dni + 6 dni na czynności wyładowczo-załadowcze i 4 dni na oczekiwanie w portach. Kosz wykonania kanału Warta-Gopło szacowano na 12 mln zł. Takie założenia były w początkach lat 30.
Plany z drugiej połowy lat 30. mają związek z budową COP-u, czyli dochodzi regulacja Wisły praktycznie na całej jej długości.
Zresztą pomysłów na budowę kanałów w okresie międzywojennym było wiele. Oprócz kanału ze Śląska do Bydgoszczy, w planach były kanały Wisła-Dniestr czy Tczew-Gdynia.
pozdrawiam znad kaszty
http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi
http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi
Re: II-gi Kanał Bydgoski
Idea budowy kanału Śląsk - Gdynia powstała juz w latach dwudziestych, gdy rozważano możliwości skomunikowania polskiego wybrzeża ze Śląskiem. Pomysł budowy kanału miał wielu zwolenników ze względów społecznych - jego budowa wpłynęłaby znacznie na obniżenie bezrobocia w kraju. Ostatecznie zwyciężyła kalkulacja ekonomiczna i wygrał pomysł budowy francuskiej węglówki.
Situation Normal All F....... Up
- zecer
- brak
- Posty: 531
- Rejestracja: poniedziałek, 25 mar 2013, 11:56
- Lokalizacja: Wtelno / Czyżkówko / Bartodzieje
- Kontakt:
Re: II-gi Kanał Bydgoski
WDW pisze:Ostatecznie zwyciężyła kalkulacja ekonomiczna i wygrał pomysł budowy francuskiej węglówki.
W drugiej połowie lat 30., wraz z planami COP-u, widać powrócono do koncepcji kanałowej.
Kolega kiedyś zapodał taką fotkę (plany 1938 u Bisagi):
pozdrawiam znad kaszty
http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi
http://zecernia.com/html
...bo gdzie tylko dwóch się bije, tam zawsze Polak trzeci chętnie łba nadstawi