Bydgoskie jednostki pływające

Brda, Kanał Bydgoski, Wisła, Noteć, Wda ...
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Maciej przypomniał o 'Ondynie - Joannnie', cumującej w Szczecinie.
U nas teraz cumuje inna flota ...

Obrazek
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

Zaletą tych urządzeń jest to, że nie trzeba wiosłować i można korzystać w cztery osoby. "Armatorem" jest prywatna osoba, która dzierżawi fragment pomostu przy Marinie. Każdy "rower wodny" (zbudowany na bazie roweru wodnego) ma silnik o mocy 6 KM. Do prowadzenia tego nie są potrzebne kwalifikacje lub patent. Po krótkiej instrukcji przeprowadzonej przez wypożyczeniem pływasz z rodziną za (mogę się mylić) 50zł/0,5h.
W praktyce przez ten czas można dopłynąć z Mariny w okolice Trasy Uniwersyteckiej (może trochę dalej w zależności od ilości osób) i wrócić.
Dla rodzin z dziećmi 1 czerwca (niedziela) ma być taniej.

Korzystałem również z wypożyczalni kajaków w Marinie. Polecam.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: bunkier »

Bydziak w wątku "stare zdjęcia" pokazał stateczek strażacki "Wodnik".
Dzisiaj "Wodnik" cumuje na przystani w Nakle. Jest pozbawiony pompy i sikawki.
Załączniki
Wodnik.jpg
Wodnik.jpg (155.43 KiB) Przejrzano 6562 razy
Wodnik1.jpg
Wodnik1.jpg (191.42 KiB) Przejrzano 6562 razy
Wodnik2.jpg
Wodnik2.jpg (137.73 KiB) Przejrzano 6562 razy
Wodnik3.jpg
Wodnik3.jpg (111.59 KiB) Przejrzano 6562 razy
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

M/S Łokietek nie jest obecnie bydgoskim statkiem, ale często pojawia się nad Brdą. Stało się już tradycją że statek szkolny Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła bierze udział w pardzie "Steru na Bydgoszcz". Łokietek przypłynął w tym roku z Nakła do Bydgoszczy pchając stalową barkę tzw. "koszarnię". Pokonał 28 km i 7 śluz. Pchaną barkę pozostawił na Kanale Bydgoskim przy Przystani Gwiazda.


"Sobiesław" (taka była pierwsza nazwa jednostki) został wybudowany w 1954 r. w stoczni w Głogowie i pływał w Żegludze Bydgoskiej jako holownik barek bez napędu. W 1995 r. trafił do szkoły i po remoncie wypłynął w swój pierwszy rejs w 1997 r. jako "Łokietek". Obecnie pełni funkcję statku szkolnego. Pływa również w rejsach komercyjnych.

Obrazek
Śluza Nakło Wschód. Początek Kanału Bydgoskiego


Obrazek
Barka "koszarnia" służyła kiedyś jako hotel dla pracowników żeglugi i jako barka remontowa. Obecnie barkę można wynająć


Obrazek
"Koszarnia Barbara" na Kanale Bydgoskim w czasie deszczu


Obrazek
Pod oryginalnym mostem z czasów przebudowy śluz na kanale.


Obrazek
Najwyższe miejsce Kanału Bydgoskiego - ujście Kanału Górnonoteckiego zapatrującego kanał w wodę. Tu następuje rozrząd wód w kierunku zachodnim do Odry i wschodnim do Wisły


Obrazek
Koniec Kanału Bydgoskiego. Za zakrętem śluza Osowa Góra


Obrazek
Wejście do śluzy Osowa Góra


[img]http://fotoforum.gazeta.pl/photo/5/xc/wd/tmln/SKtYARi5f05owvN2RX.jpg/img]
Łokietek w Śluzie Miejskiej


Obrazek
Załoga z kapitanem Grzegorzem Nadolnym


Obrazek
Uczniowie I klasy technikum
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Jestem trochę niekumaty w tych sprawach. Co znaczy słowo "koszarnia", w przypadku tej barki? Kosi wodorosty?
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

M/S Jantar najstarszy wycieczkowiec w Polsce.



Zbudowany jako statek holowniczo-transportowy dla firmy armatorskiej Dampschiffs Reederei für Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing. [Elbląg]. Otrzymał nazwę „MARTHA” i eksploatowany był głównie na wodach Oberlandischer Kanal [Kanał Ostródzko-Elbląski].

Około 1907 roku zakupiony przez firmę H. Schröeter & Co., Elbing. Eksploatowany bez zmiany nazwy i akwenu. W 1911 roku „Martha” znalazła się w spisie jednostek przeznaczonych do mobilizacji na wypadek działań wojennych, jako miejsce stacjonowania przeznaczono Graudenz [Grudziądz].
Około 1925 roku statek stał się własnością Otto Gottschalka i jego syna Alberta z Sorgenort [Dzierżgonka nad jez. Drużno]. W marcu 1945 roku odnaleziony w szuwarach jez. Drużno nie uszkodzony, przejęty przez Państwowy Zarząd Wodny w Elblągu i nazwany „BŁAŻEJ”. W lipcu tego samego roku uruchomiony przez dawnego mechanika o nazwisku Gizinsky i skierowany na remont do Stoczni Nr 17 w Elblągu tam również przebudowany koszt remontu wyniósł 245.921 ówczesnych złotych a wartość statku oceniano na 1.949.971 zł. Moc maszyny parowej oceniano na 45 KM.

Po reorganizacji administracji wodnej w 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. Dnia 11 listopada 1954 roku Centralny Zarząd Dróg Wodnych pismem CZDW 07/11/TK/54 polecił przekazać „Błażeja” do Rejonu Dróg Wodnych w Bydgoszczy co nastąpiło w maju 1955 roku gdzie przepracował jeszcze cztery lata. Wtedy też dzięki staraniom pedagogów Zenona Wiatra i Juliusza Gudzia Ministerstwo Żeglugi przekazało statek Technikum Budowlanemu w Poznaniu.
Po przeholowaniu z Bydgoszczy do Poznania okazało się że maszyna parowa i kocioł nie nadają się do eksploatacji. Mimo wyczyszczenia kotła i dokonania próby ciśnieniowej do 12 atm. Urząd Dozoru Technicznego wydał negatywną opinię i zakazał jego użytkowania.

Nie pozostało nic innego jak przebudować statek na motorowiec, po wielu poszukiwaniach silnika szkoła otrzymała od Rejonu Dróg Wodnych w Poznaniu wyremontowaniu w Bazie RDW w Morzysławiu silnik wysokoprężny marki „Henschel” o mocy 60 KM. Statek również przebudowano w dawnej kotłowni urządzono kabinę, sterówkę przesunięto bliżej rufy a na pokładzie zamontowano ławki.

Nazwany „JANTAR” rozpoczął w 1963 roku rejsy szkoleniowo-turystyczne z młodzieżą budowlanki po jeziorze Ślesińskim, Gopło oraz Warcie. Niestety otrzymany silnik często sprawiał kłopoty i wielokrotnie odmawiał posłuszeństwa. W 1964 roku Mostostal z Poznania podarował nowy silnik typu Škoda. „Jantar” pływał z młodzieżą na wycieczki a także na organizowane obozy wodne. W międzyczasie stał się własnością Zespołu Szkół Budowlanych Nr 4 w Poznaniu.

W 1981 roku wycofany i oddany na złom. Jednak to nie koniec jego życia, statkiem zainteresowała się Spółdzielnia Surowców Wtórnych „Surmet” z Poznania, odremontowany woził pracowników S-ni na wycieczki. Stacjonował przy śluzie nr 2 w Pątnowie nad kanałem Ślesińskim.

Aktualnie armatorem jest PHU „MAT” sp.j. z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Grunwaldzkiej 235, a co za tym idzie portem macierzystym JANTARA jest Bydgoszcz. Od 5 listopada 2006 roku do 30 czerwca 2008 roku obecny armator wykonał remont generalny statku przywracając mu dawną świetność zachowując jednocześnie powojenną maszynownię oraz układ kajut.

KARTA INFORMACYJNA STATKU

NAZWA STATKU: m/s „JANTAR”

POPRZEDNIE NAZWY: ex „MARTHA”; ex. „BŁAŻEJ”.
TYP STATKU: STATEK TURYSTYCZNY MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1892
STOCZNIA: F. Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.: 479

DANE TECHNICZNE:
1892 r.
długość całkowita: 26,49 m; szerokość na wręgach: 3,00 m ; zanurzenie: 0,60 m.; nośność: 90 t.
1912 r..
długość całkowita: 26,42 m; szerokość: 3,02 m; wysokość burt: 1,60 m; zanurzenie min.:0,60 m; zanurzenie max.: 1,35 m.
1945 r.
długość całkowita: 26,20 m; szerokość na wręgach: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; zanurzenie min.: 0,60 m;
1952 r.
długość całkowita: 26,50 m; szerokość całkowita: 3,00 m; wysokość burt: 1,80 m; wysokość statku nierozbieralna: 2,94 m; zanurzenie max.: 1,10 m.

SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: F. Schichau, Elbing 1892 r; moc: 50 KM przy 250 obr./min. średnica cylindrów: 160 x 280 mm; skok tłoka: 215 mm.
1 silnik spalinowy „Henschel” o mocy 60 KM.
1 silnik spalinowy typu 4L110; czterocylindrowy produkcji CZNM Škoda, Praha o mocy 60 KM.

KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy produkcji: F. Schichau, Elbing 1892 r. powierzchnia ogrz.:26 m2; ciśnienie 6,5 atm.

INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal- 5 mm; burt: stal- 5 mm; pokład: stal ryflowana- 5 mm.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 9 km/godz..; załoga: 4 osoby

PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
PHU „MAT” Sp.J. 85-438 Bydgoszcz ul. Grunwaldzka 235 tel. 052 370 65 65

NUMERY REJESTRACYJNE:
5006 [PZW. Elbląg]; 813 [RDW. Elbląg]; 324 [RDW. Bydgoszcz] Bg-I-105 [IŻŚr., Bydgoszcz]

Informacja z strony internetowej
http://www.statkiwycieczkowe.pl/jhistoria.html

Zdjęcia z Steru na Bydgoszcz 2014

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Tradycją stały się koncerty na statku w czasie Steru na Bydgoszcz. Ostatni koncert
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... rammy.html


Obrazek


Obrazek
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

BYDZIAK 1958 pisze:Jestem trochę niekumaty w tych sprawach. Co znaczy słowo "koszarnia", w przypadku tej barki? Kosi wodorosty?


Teraz zauważyłem swój błąd.
Prawidłowa nazwa to barka Koszarka Barbara. Nie jak błędnie napisałem powyżej.
Nie znam etymologii nazwy: "koszarka". Tłumaczono mi, że: koszarka od kosza. Prawdopodobnie to nazwa zwyczajowa wynikająca z nazwy typu jednostki (KO-16. KO-9 oraz KO-32).

Pierwotnym przeznaczeniem barki był hotel robotniczy. Obiekty tego typu stanowiły zaplecze dla robót hydrologicznych i posiadały pełną niezależność (własne zasilanie, ogrzewanie, zbiorniki na wodę i fekalia) na ok. 30 dni.

Taki hotel robotniczy cumował do niedawna przy ul. Mostowej jako "Barka". Znany obiekt o koszmarnym kształcie zacumowany w centrum miasta. Jak remontowano nabrzeże przesunięto "Barkę" w dół rzeki w okolicę budynku PZU. Tam nie rzuca się w oczy.
Awatar użytkownika
MWS
brak
Posty: 437
Rejestracja: wtorek, 8 mar 2011, 01:02

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: MWS »

Koszarka - (od koszar) - statek bez napędu, z pomieszczeniami mieszkalnymi dla robotników zatrudnionych przy pracach hydrotechnicznych.
O ile nic nie uległo zmianom, koszarka „Barbara” jest własnością Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle, stanowiąc z „Łokietkiem” zestaw pchany.
„Barbara” posiada kabiny mieszkalne, sanitariaty, kuchnię i mesę - pełniącą również funkcję sali wykładowej.

--------------------------------------------------------

Życiorys „Łokietka" w/g W. Danielewicza:

Zbudowany:
1956r. - Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-13.

Przebieg służby:
1956: JAROSŁAW - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1968: WISŁA - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1978: WISŁA - Płocka Stocznia Rzeczna, Płock.PL
1988: WISŁA - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1989: - wycofany.
1991: WISŁA - Jan Maślanka, Bydgoszcz - nie eksploatowany, przebudowywany na statek pasażerski.
1995: WŁ. ŁOKIETEK - Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej Nakło n/Notecią
WDanielewicz
brak
Posty: 14
Rejestracja: wtorek, 8 lip 2014, 04:43

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: WDanielewicz »

Stanislaw pisze:Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my.
Awatar użytkownika
salamon
brak
Posty: 1078
Rejestracja: sobota, 4 kwie 2009, 23:00

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: salamon »

monter1951 pisze:No i po Brdzie pływała Bzura.

Znalazłem Bzurę na starych negatywach
Załączniki
2014-07-13_101.jpg
2014-07-13_101.jpg (77.03 KiB) Przejrzano 6345 razy
2014-07-13_102.jpg
2014-07-13_102.jpg (102.4 KiB) Przejrzano 6345 razy
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON
WDanielewicz
brak
Posty: 14
Rejestracja: wtorek, 8 lip 2014, 04:43

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: WDanielewicz »

Stanislaw pisze:Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my.



To jest statek pasażerski "ŁUKASIŃSKI". Był taki w Bydgoszczy. Przywędrował do Bydgoszczy po roku 1947 z Ostródy.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: bunkier »

Żegluga Bydgoska - dwa przycumowane pchacze Koziorożec 01 i 03. Pchacz z barką to Daniel.
Załączniki
Pchacze.jpg
Pchacze.jpg (157.12 KiB) Przejrzano 6225 razy
Pchacze1.jpg
Pchacze1.jpg (163.79 KiB) Przejrzano 6225 razy
Awatar użytkownika
Bukolcik
brak
Posty: 161
Rejestracja: poniedziałek, 19 maja 2014, 10:11
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Bukolcik »

Dzisiaj jednego Pchacza można - było (bo nie wiem czy jeszcze stoi) zobaczyć przy barce Lemara a przy operze stała przycumowana Barka. Przy barce Lemara również można było zobaczyć obiekt bardzo rzadko widziany gdziekolwiek, tratwę.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: bunkier »

To był pchacz - Daniel.
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

DANIEL-B-02

TYP STATKU: pchacz typu Daniel
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1983; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew.
NR. BUD.: Daniel/2
WYMIARY:
długość-10,72 m, szerokość-4,52, zanurzenie-0,95 m.
SILNIKI GŁÓWNE
1 silniki wysokoprężny typu:UE680/193/1; 6 cyl. prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu/Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz. ; ZAŁOGA: 2 ludzi.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1983: DANIEL- B-02 - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz
1995: DANIEL- B-02 - Żegluga Bydgoska S.A., Bydgoszcz
Więcej informacji: http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... read_id=90

Statek typu pchacz DANIEL-B-02, został wybudowany specjalnie dla Żeglugi Bydgoskiej. Obsługiwał rejsy na Kanale Bydgoskim i Kanale Górnonoteckim. Aby mógł się zmieścić pod nisko zawieszonymi mostami lub w świetle śluz zaprojektowano ruchomą sterówkę. Sterówka jest podnoszona i opuszczana hydraulicznie. Żegluga ma dwie tego typu jednostki które na co dzień obsługują rejsy z piaskiem wydobywanym z Wisły.
Barka zabiera jednorazowo 380 to żwiru.

Taki zestaw: pchacz Daniel i barka ponad 35m długości to współcześnie rzadki widok na rzece.


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Daniel cumuje w porcie Żeglugi Bydgoskiej przy ul. Przemysłowej.
Obrazek
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Bukolcik pisze:(...)
Przy barce Lemara również można było zobaczyć obiekt bardzo rzadko widziany gdziekolwiek, tratwę.


^^^ Jeszcze tam jest. W latach sześćdziesiątych, chyba wręcz codziennie można było zobaczyć długie węże - dziesiątki pospinanych ze sobą tratew. Na niektórych były namioty flisaków. Ten dzisiejszy eksponat jest stosunkowo krótki. Jedna dawna tratwa, miała zazwyczaj długość porządnej sosny.
Załączniki
tratwa.JPG
tratwa.JPG (89.37 KiB) Przejrzano 6161 razy
Awatar użytkownika
GrapHite
BSMZ Bunkier
Posty: 6984
Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: GrapHite »

ile kosztuje nocleg na tej tratwie? :D
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

Tratw na Brdzie dostatek. Wystarczy tylko dobić. Do wyboru, do koloru :)

Obrazek
Awatar użytkownika
GrapHite
BSMZ Bunkier
Posty: 6984
Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: GrapHite »

A co to za zorganizowana akcja z tą barką?
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Awatar użytkownika
Maciej Kulesza
brak
Posty: 1434
Rejestracja: poniedziałek, 1 cze 2009, 21:08

Re: Bydgoskie jednostki pływające

Post autor: Maciej Kulesza »

Korzystałem z wyjątkowej uprzejmości kapitana pchacza Daniel.
ODPOWIEDZ