Bydgoskie jednostki pływające
Bydgoskie jednostki pływające
Myślę, że ciekawym z czasem może okazać się wątek poświęcony różnorodnym jednostkom pływającym po Brdzie, Wiśle i Kanale Bydgoskim. Niekoniecznie tylko tym tutejszym, ale także tym, które przepływały tędy z ładunkiem.
Na początek wstawiłem zdjęcia holowników łańcuchowych i rycinę pogłębiarki braci Wulff.
Temat stoczni braci Wolff (jednej z trzech bydgoskich stoczni) wart jest założenia wątku w dziale fabrycznym.
Parowe holowniki łańcuchowe wykorzystywały 12 – kilometrowy łańcuch położony na dnie rzeki od Brdyujścia do śluzy miejskiej. Holowniki napędzały silnikiem parowym koło zębate przewijające ten łańcuch. Były w różnych czasach takie cztery jednostki. Takie holowniki także produkowała wspomniana stocznia braci Wulff.
Na początek wstawiłem zdjęcia holowników łańcuchowych i rycinę pogłębiarki braci Wulff.
Temat stoczni braci Wolff (jednej z trzech bydgoskich stoczni) wart jest założenia wątku w dziale fabrycznym.
Parowe holowniki łańcuchowe wykorzystywały 12 – kilometrowy łańcuch położony na dnie rzeki od Brdyujścia do śluzy miejskiej. Holowniki napędzały silnikiem parowym koło zębate przewijające ten łańcuch. Były w różnych czasach takie cztery jednostki. Takie holowniki także produkowała wspomniana stocznia braci Wulff.
- Załączniki
-
- Holownik łańcuchowy.png (183.15 KiB) Przejrzano 16642 razy
-
- Holownik łańcuchowy 2.png (197.59 KiB) Przejrzano 16642 razy
-
- pogłebiarka.png (193.92 KiB) Przejrzano 16642 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Pogłębiarka na Brdzie
- Załączniki
-
- Pogłębiara.jpg (71.03 KiB) Przejrzano 16614 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Zdjęcia wykonane w 1943 roku
- Załączniki
-
- Brda.jpg (78.48 KiB) Przejrzano 16579 razy
-
- Brda1.jpg (81.97 KiB) Przejrzano 16579 razy
-
- Brda2.jpg (65.98 KiB) Przejrzano 16579 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Gdzieś ,kiedyś znalezione.
- Załączniki
-
- 38.jpg (41.87 KiB) Przejrzano 16571 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Fotografia z dna starej szuflady.
- Załączniki
-
- SDC10868.JPG (91.62 KiB) Przejrzano 16559 razy
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Fotki znalezione kiedyś gdzieś w sieci.
- Załączniki
-
- 1_f.jpg (80.28 KiB) Przejrzano 16553 razy
-
- 70741.jpg (107.92 KiB) Przejrzano 16553 razy
-
- 79502.jpg (106.62 KiB) Przejrzano 16553 razy
-
- barki1eu4.jpg (94.58 KiB) Przejrzano 16553 razy
-
- ondyna1yy4.jpg (139.53 KiB) Przejrzano 16553 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Bydgoskie berlinki - barki głównie drewniane, czasem obite blachą. Zabierały w granicach 200 - 250 ton Niekiedy wyposażone w maszt, co umożliwiało wykorzystywanie bocznych i tylnych wiatrów. Były to barki bez napędu. Maszty to praktyczna pozostałość z czasów, gdy nie było holowników lub były rzadkością i trzeba było barki ciągać siłą rąk i nóg lub koni. Podobno masztów się nie składało przed mostami lub nie zawsze była taka konieczność, bo istniały urządzenia dźwigowe do wyciągnięcia masztu przed mostem i wstawienia za nim.
Zdjęcie (z http://mojemiasto-barkarz.blogspot.com/) pokazuje typowy kiedyś korek na rzece.
Zdjęcie (z http://mojemiasto-barkarz.blogspot.com/) pokazuje typowy kiedyś korek na rzece.
- Załączniki
-
- Tłok na Brdzie.jpg (101.74 KiB) Przejrzano 16543 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Jaki ruch !
T.I.R-y na Brdzie
T.I.R-y na Brdzie
Re: Bydgoskie jednostki pływające
jadą tir-y dalej ...
- Załączniki
-
- bydzia.jpg (51.07 KiB) Przejrzano 16525 razy
-
- bydzia1.jpg (53.7 KiB) Przejrzano 16525 razy
-
- bydzia2.jpg (27.59 KiB) Przejrzano 16525 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Holownik na tle spichrzy i Fary. Rok 1988.
- Załączniki
-
- 21.jpg (63.7 KiB) Przejrzano 16495 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Także w roku 1979-tym Brda była oblężona jednostkami pływającymi. Z przodu barka, z tyłu kultowa "Ondyna".
- Załączniki
-
- 22.jpg (96.49 KiB) Przejrzano 16486 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Znalazłem dzisiaj zdjęcie z 1941 r.
Czy oprócz znajomych mi osób , przedstawia koło ratunkowe i fragment pływającego kiedyś po Brdzie statku ?
Czy oprócz znajomych mi osób , przedstawia koło ratunkowe i fragment pływającego kiedyś po Brdzie statku ?
- Załączniki
-
- P1010087.JPG (15.8 KiB) Przejrzano 16426 razy
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Aero poniżej twój statek 
Delfin (Nr.Rej.1312) - statek Lloyda Bydgoskiego, maszyna parowa o mocy 175 KM, wymiary: 26,85x5,68x0,95/1,48 m. Wcześniej pływał pod nazwą Wilhelm oraz F.W.BUMKE. Wraz z bliźniaczym statkiem (Neptun ex Reinhold) zbudowany 1914 w stoczni braci Wiemannw Brandenburgu.
Zdjęcie i info z Forum Okrętów Wojennych
W przedostatnim poście pod tym linkiem można zapoznać się z całą historią tego statku: http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=5860
Delfin (Nr.Rej.1312) - statek Lloyda Bydgoskiego, maszyna parowa o mocy 175 KM, wymiary: 26,85x5,68x0,95/1,48 m. Wcześniej pływał pod nazwą Wilhelm oraz F.W.BUMKE. Wraz z bliźniaczym statkiem (Neptun ex Reinhold) zbudowany 1914 w stoczni braci Wiemannw Brandenburgu.
Zdjęcie i info z Forum Okrętów Wojennych
W przedostatnim poście pod tym linkiem można zapoznać się z całą historią tego statku: http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=5860
- Załączniki
-
- Delfin.jpg (57.23 KiB) Przejrzano 16425 razy
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Choć jest jeszcze jedna ewentualność - za wikipedią:
"Pierwszą w Bydgoszczy firmę dysponującą nowoczesnymi holownikami i barkami otworzył 3 czerwca 1869 roku bankier A. Aronson[4]. Od 20 stycznia 1883 roku spółka nazywała się „Bromberger Schleppschiffahrt F. W. Bumke” (Bydgoska Żegluga Holownicza F. W. Bumke). Od 29 sierpnia 1891 roku firma zmieniła nazwę na „Bromberger Schleppschiffahrt Aktien Gesellschaft” (Bydgoskie Towarzystwo Żeglugi Holowniczej Spółka Akcyjna). Jej udziałowcami byli: bankier i radca komercjalny Louis Aronsohn, radcy miejscy: Heinrich Dietz, Fritz Kleindienst, Karl Wenzel i Emil Werckmeister oraz gmina Bydgoszcz.
Firma przejęła od spółki F.W. Bumkego koncesję na prowadzenie holowniczej żeglugi łańcuchowej na Brdzie, od jej ujścia do Wisły do śluzy miejskiej, dwa holowniki łańcuchowe, śrubową łódź parową „Victor”, fabrykę maszyn w Zimnych Wodach oraz posiadłość w Czersku Polskim wraz z gorzelnią. Siedzibą spółki przez cały okres istnienia była Bydgoszcz, a jej dyrekcja mieściła się w tzw. „pałacyku Lloyda”, położonym nad Brdą."
Tak więc pytanie, czy takich kół ratunkowych nie stosowano również na innych jednostkach należących do tej firmy.
"Pierwszą w Bydgoszczy firmę dysponującą nowoczesnymi holownikami i barkami otworzył 3 czerwca 1869 roku bankier A. Aronson[4]. Od 20 stycznia 1883 roku spółka nazywała się „Bromberger Schleppschiffahrt F. W. Bumke” (Bydgoska Żegluga Holownicza F. W. Bumke). Od 29 sierpnia 1891 roku firma zmieniła nazwę na „Bromberger Schleppschiffahrt Aktien Gesellschaft” (Bydgoskie Towarzystwo Żeglugi Holowniczej Spółka Akcyjna). Jej udziałowcami byli: bankier i radca komercjalny Louis Aronsohn, radcy miejscy: Heinrich Dietz, Fritz Kleindienst, Karl Wenzel i Emil Werckmeister oraz gmina Bydgoszcz.
Firma przejęła od spółki F.W. Bumkego koncesję na prowadzenie holowniczej żeglugi łańcuchowej na Brdzie, od jej ujścia do Wisły do śluzy miejskiej, dwa holowniki łańcuchowe, śrubową łódź parową „Victor”, fabrykę maszyn w Zimnych Wodach oraz posiadłość w Czersku Polskim wraz z gorzelnią. Siedzibą spółki przez cały okres istnienia była Bydgoszcz, a jej dyrekcja mieściła się w tzw. „pałacyku Lloyda”, położonym nad Brdą."
Tak więc pytanie, czy takich kół ratunkowych nie stosowano również na innych jednostkach należących do tej firmy.
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Bardzo ciekawe informacje .
Fotka również fajna.
Rybi Rynek totalnie zalany . Idealnie scenografia do 4 pancernych
Fotka również fajna.
Rybi Rynek totalnie zalany . Idealnie scenografia do 4 pancernych
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Ja zwróciłem uwagę, na co innego, właścicielami byli:
bankier i radca komercjalny Louis Aronsohn, radcy miejscy: Heinrich Dietz, Fritz Kleindienst, Karl Wenzel i Emil Werckmeister oraz gmina Bydgoszcz.
A dzisiaj, jak jakiś rajca ma biznes działający na rzecz miasta to od razy CBA, CBŚ, i politycy opozycji wkraczają do akcji
bankier i radca komercjalny Louis Aronsohn, radcy miejscy: Heinrich Dietz, Fritz Kleindienst, Karl Wenzel i Emil Werckmeister oraz gmina Bydgoszcz.
A dzisiaj, jak jakiś rajca ma biznes działający na rzecz miasta to od razy CBA, CBŚ, i politycy opozycji wkraczają do akcji
Z harcerskim pozdrowieniem
SALAMON
SALAMON
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Holowniki różnych mocy i wielkości przy garbarni Bucholza. Ich moc odpowiadała wtedy zwykle mocy dzisiejszych samochodów osobowych. Ale wtedy ludzie nie śpieszyli się tak jak dzisiaj. Dwa dni później do Gdańska, czy dzień później w Czarnkowie nie robiło różnicy.
Na drugim zdjęciu berlinki koło spichrzy podczas wielkiej powodzi w 1924 roku.
Na drugim zdjęciu berlinki koło spichrzy podczas wielkiej powodzi w 1924 roku.
- Załączniki
-
- Holowniki przy garbarni.jpg (36.22 KiB) Przejrzano 16382 razy
-
- Powódź 1924.png (189.25 KiB) Przejrzano 16382 razy
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Kolejne zdjęcie z jednostką pływającą. Chyba jakiś holownik.Rok 1967-my.
- Załączniki
-
- 38.jpg (73.73 KiB) Przejrzano 16227 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Bydgoskie jednostki pływające
Kiedyś i taki stateczek wycieczkowy można było zobaczyć.
Zdjęcie, dawno temu, skopiowałem z jakiejś gazety.
Zdjęcie, dawno temu, skopiowałem z jakiejś gazety.
- Załączniki
-
- Brda XXw.JPG (38.05 KiB) Przejrzano 16187 razy
-
monter1951
- brak
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Re: Bydgoskie jednostki pływające
No i po Brdzie pływała Bzura.
- Załączniki
-
- img554.jpg (28.9 KiB) Przejrzano 16118 razy