jaras pisze:Na litografii jest obecny most środkowy. (...)
^^^ Ceglane 'balustrady' wskazują na most 'wschodni' . Na 'zachodnim' ich nie ma, choć za to wszystkie jego 'ceglane łuki' bardziej pasują do tego z litografii. (Poniżej, dla porównania zdjęcie pożyczone ze strony MMBydgoszcz, autora Rysplasta.)

Zakładając, że pierwsza linia kolejowa z Berlina do Bydgoszczy, przez m.i. Nakło, przebiegała tym samym szlakiem w granicach miasta, jak obecnie, to można uznać, że 'celowała' do starego dworca, przez 'most wschodni'. (Ten z 'balustradami')
Zerknąłem właśnie do 'słynnej' wikipedii i mam wrażenie, że jest coś tam 'nie tak'.
Przypominając czasy budowy linii, wspomina się o sporych pracach ziemnych w okolicy mostu, np przy pl Chełmińskim. Jedna z następnych informacji podaje, że po ok. 20-stu latach, w czasie budowy trasy do Inowrocławia, zbudowano drugi, bliźniaczy most, po stronie 'Zachodniej'

(Ten bez 'balustrad') Ale tam, na zdjęciu obok, pokazującym fragment tego mostu, jest dopisek, że jest to najstarszy most
Możemy jeszcze spojrzeć na kształt 'łuków' zewnętrznych (ciaśniejszych) mostu 'wschodniego z balustradami'. Zapewne zbudowano je, być może bez "patrzenia w przyszłość" (ciasne dla ew. przebiegającej pod nimi ulicy) W czasie budowy mostu 'bez balustrad' pamiętano o zapewnieniu miejsca dla przyszłej ulicy... I być może myślano, jak rozwiązać ten problem (dodatkowe łuki ?) w 'starszym (?) ' moście...