Słupy w Fordonie
Słupy w Fordonie
Stoją obecnie pomiędzy cegielnią przy Fordońskiej 428 a elewatorem. Rozmawiałem z pewnym człowiekiem mieszkającym blisko i mówił, że na nich były rury łączące oba zakłady i wysyłały nimi parę(?). Proszę o weryfikację.
-- środa, 8 cze 2011, 18:30 --
Jeszcze jedno zdjęcie.
-- środa, 8 cze 2011, 18:30 --
Jeszcze jedno zdjęcie.
- Załączniki
-
- DSC06874.JPG (78.32 KiB) Przejrzano 5009 razy
-
- DSC06878.JPG (109.49 KiB) Przejrzano 5013 razy
-
- DSC06888.JPG (91.08 KiB) Przejrzano 5017 razy
-
- DSC06890.JPG (88.7 KiB) Przejrzano 5016 razy
-
- DSC06892.JPG (92.45 KiB) Przejrzano 5016 razy
-
- DSC06894.JPG (93.86 KiB) Przejrzano 5013 razy
Re: Słupy w Fordonie
para całkiem możliwe... <mysli>
poczekajmy, ktoś "na bank" odpisze
poczekajmy, ktoś "na bank" odpisze
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Re: Słupy w Fordonie
Nie wiem czy para
ale na bank były tam rury, pamiętam je jeszcze 
Pozdrawiam Artur
Re: Słupy w Fordonie
Z całą pewnością para. Śledząc trasę słupów i ich układ, łatwo można zauważyć miejsca uskoków kompensacyjnych, jakie stosuje się przy tego rodzaju ciągach przesyłowych.
Podobny „parociąg” istniał pomiędzy fordońska papiernią, a Zakładami Przetwórstwa Owoców (aktualnie „Stovit”).
W momencie likwidacji papierni (już) „Stovit”, zmuszony był do budowy własnej kotłowni i montażu wytwornic pary technologicznej.
Podobny „parociąg” istniał pomiędzy fordońska papiernią, a Zakładami Przetwórstwa Owoców (aktualnie „Stovit”).
W momencie likwidacji papierni (już) „Stovit”, zmuszony był do budowy własnej kotłowni i montażu wytwornic pary technologicznej.
Re: Słupy w Fordonie
- Załączniki
-
- SDC11762.JPG (82.82 KiB) Przejrzano 4880 razy
Re: Słupy w Fordonie
Słupy na zdjęciach ( tych na początku tematu) służyły do wspierania parociągu ze Słodowni Fordon do cegielni. Chyba zasilano tez budynki zakładowe przy Fordońskiej. Słodownia to zakład posiadający potężną kotłownię parową z uwagi na suszenie tysięcy ton miesięcznie mokrego słodu do bardzo niskiej wilgotności celem magazynowania dla potrzeb browarów kupujących go przez cały rok. Nadmiar pary pozwałał ją sprzedawać. Były to czasy, gdy kotłownie zakładowe były wielkie i podłączano pod nie zwykle kilku odbiorców na dokładkę. Potem pojawiły się małe kotłownie na olej, gaz, przesył generował straty, zaczęto liczyc pieniądze i odbiorcy się odłączali. Przestały tez grać rolę czynniki nakazowe władz PRL. Estakada ma zapewne swojego właściciela i ktoś powinien go zmusic do jej rozebrania. Nie wygląda zbyt atrakcyjnie nawet na tle Wyszogrodu.
Podobne czynniki uśmierciły bocznicę kolejową do słodowni i elewatora i rzeczne stanowisko przeładunku ziarna nad Wisłą. Węgiel i ziarno wozi się samochodami. W tym wypadku jednak chyba coś nie gra - na świecie jest inaczej.
Podobne czynniki uśmierciły bocznicę kolejową do słodowni i elewatora i rzeczne stanowisko przeładunku ziarna nad Wisłą. Węgiel i ziarno wozi się samochodami. W tym wypadku jednak chyba coś nie gra - na świecie jest inaczej.
Re: Słupy w Fordonie
Hrab pisze: Węgiel i ziarno wozi się samochodami. W tym wypadku jednak chyba coś nie gra - na świecie jest inaczej.
Polska to dziwny kraj...
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Re: Słupy w Fordonie
Chcecie coś zmienić? No to proszę:
http://www.tirynatory.pl/przylacz-sie/podpisz-petycje/
http://www.tirynatory.pl/przylacz-sie/podpisz-petycje/