Strona 1 z 1

Polska Marynarka Wojenna

: wtorek, 28 cze 2016, 11:57
autor: Ewing
Proponuję w tym wątku umieszczać wszystko co jest związane z Polską Marynarką Wojenną.
Zarówno to co dotyczy historii, jak i obecnych czasów.

W tym wątku znajdziecie informacje na temat ORP Błyskawica viewtopic.php?f=59&t=1539
Tu natomiast są zdjęcia z Muzeum Marynarki Wojennej viewtopic.php?f=59&t=4926

Poniżej natomiast umieszczam zdjęcia z minionego weekendu.

Na początek ORP Sęp - okręt w czynnej służbie. Na stanie mamy 4 okręty tej klasy.
Miałem okazję być w środku, niestety nie można było robić tam zdjęć.

Okręty typu Kobben.
Zostały zbudowane w latach 1964-67 w niemieckiej niemieckiej stoczni Rheinstahl-Nordseewerke w Emden.
W latach 1989-92 okręty przeszły kompleksową modernizację, podczas której wyposażono je między innymi w nowe typy elektroniki bojowej oraz dokonano znacznych zmian konstrukcyjnych.
W 2002 roku rozpoczęto projekt Kobben to Poland, mający na celu przeszkolenie załóg oraz przekazanie 5 okrętów Polskiej Marynarce Wojennej.
Pierwszy został przekazany ORP Sokół, na którym bandera MW została podniesiona 4 czerwca 2002 roku.
Kolejny był ORP Sęp (bandera podniesiona 16 sierpnia 2002), ORP Bielik (bandera podniesiona 8 września 2003), ORP Kondor (bandera podniesiona 20 października 2004). Piąty był ORP Kobben-Jastrząb, który służył jako baza części zamiennych i obecnie wystawiony jest obok Akademii Marynarki Wojennej.
Pod polską Banderą okręty podwodne uczestniczyły w wielu ćwiczeniach narodowych i międzynarodowych, rejsach kurtuazyjnych oraz operacji antyterrorystycznej Active Endeavoru.

Podstawowe dane Okrętu typu Kobben

Wymiary:
- długość 47,2 m
- szerokość 4,9 m
- zanurzenie 4,7 m

Wyporność"
- nawodna 520 m3
- podwodna 572 m3

Uzbrojenie:
- 8 wyrzutni torped 533 mm

Pozostałe dane:
- maksymalna głębokość zanurzenia 186 m
- prędkość maksymalna nawodna 12 w.
- prędkość maksymalna podwodna 18 w.
- autonomiczność 12 dób
- liczba załogi 26 osób

Re: Polska Marynarka Wojenna

: wtorek, 28 cze 2016, 12:28
autor: Ewing
Okręt rakietowy ORP Grom

Re: Polska Marynarka Wojenna

: wtorek, 28 cze 2016, 12:41
autor: Ewing
ORP Wigry
Polski trałowiec zbudowany na bazie projektu 207 M (typu Mamry) w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni na początku lat 90.

Re: Polska Marynarka Wojenna

: sobota, 29 lip 2017, 12:46
autor: Andrzej
Na terenie kołobrzeskiego Portu Rybackiego przy ul. Bałtyckiej znajduje się Skansen Morski będący oddziałem Muzeum Oręża Polskiego
w Kołobrzegu. Został otwarty w lipcu 2013r. Jego największą atrakcją są dwa ustawione na lądzie okręty, ORP "Władysławowo"
i ORP "Fala".

Na początek kuter rakietowy 433 ORP “Władysławowo”
Jest ostatnim z trzynastu okrętów tego typu służących w Polsce w latach 1964-2006. Do służby wszedł 13 listopada 1975 r.,
a zakończył ją w 2006 r. Od 26 marca 2010 roku okręt jest własnością Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.
Został ustawiony na lądzie i udostępniony do zwiedzania w kołobrzeskim Skansenie Morskim.

I trochę informacji.
Okręty projektu 205 (kod NATO: “Osa I”) zostały zaprojektowane w latach 50. XX wieku w ZSRR.
Dzięki dużej prędkości (do 40 węzłów) oraz silnemu uzbrojeniu rakietowemu mogły skutecznie zwalczać wielokrotnie większe jednostki.
Były produkowane w krajach Europy i Azji do lat 70.

Dane techniczne:

Wymiary: długość 38,5 m, szerokość 7,6 m, zanurzenie 2,7 m, Wyporność 220 ton

Uzbrojenie:
- 4 rakiety klasy woda-woda P-15 Termit
- 8 przeciwlotniczych kierowanych pocisków rakietowych Strzała 2M
- 2 podwójne 30 mm armaty morskie AK-230

Napęd: 3 silniki wysokoprężne M503A-2 o mocy eksploatacyjnej 3300 KM każdy
Prędkość maksymalna: 39,5 węzła (~ 80 km/h)

Zasięg: 600 Mm przy V=30 w
Załoga: 28 marynarzy

Wyposażenie elektroniczne:
- stacja radiolokacyjna wykrywania celów Rangout
- system kierowania strzelaniem rakietowym Klon-205
- system kierowania uzbrojeniem artyleryjskim MR-104 Ryś
- radar nawigacyjny SRN-207M
- "Nichrom" rozpoznanie swój-obcy

Re: Polska Marynarka Wojenna

: sobota, 29 lip 2017, 13:16
autor: Andrzej
I drugi z okrętów, ORP "Fala"

Okręt MUZ SG-321 ORP "Fala" jest pierwszym z serii ścigaczy przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych całkowicie polskiej
konstrukcji. Został zbudowany w 1964 roku w stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni-Oksywiu. W latach 1965-1991 służył w Marynarce
Wojennej (OP-301), a następnie, do roku 1996 w Wojskach Ochrony Pogranicza (321), po czym został przekazany do Muzeum Oręża
Polskiego w Kołobrzegu.
Do czasu utworzenia Skansenu Morskiego był zacumowany w przystani pasażerskiej. Dwa pierwsze zdjęcia są z roku 2002,
gdy zwiedzałem go pierwszy raz. Wówczas można było wejść na górny mostek, obecnie niedostępny; za to można obejrzeć
więcej pomieszczeń pod pokładem.

Parę danych:

Wymiary:
długość: 41,35 m, szerokość: 6,3 m, zanurzenie: 1,84 m
wyporność: 237 ton

Uzbrojenie:
- dwie podwójne armaty AK-230 kalibru 30 mm
- bomby głębinowe B-1 24 szt.

Napęd: 2 silniki wysokoprężne 40DM o mocy max. 2500 KM
Prędkość maksymalna: 24,5 węzły

Zasięg: 1250 Mm
Załoga: 28 marynarzy

Podkilowa stacja hydrolokacyjna MG-11M Tamir