Strona 1 z 2
Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.A.G.
: sobota, 11 maja 2013, 12:46
autor: escobar
Witam, interesuję się szczególnie koleją; wiem, że od magistrali węglowej biegnie odnoga do kompleksu D.A.G, ponadto są tory do elektrociepłowni EC II. Wiem że są w płocie wzdłuż torowiska "ukryte" furtki wejściowe na wysokości nieistniejącej stacji Żółwin. Tory biegły aż do kotłowni kompleksu D.A.G. Mnie interesują szkice/plany z przed lat 70' ubiegłego wieku (wtedy zmodernizowano sieć torów, część rozebrano) z samego ówczesnego zakładu. Teren jest dość znacznej wielkości, część jest otwarta (park przemysłowy) cześć torów obsługuje CTL logistic, cześć inni operatorzy. Mam mnóstwo zdjęć torów - z różnych części zakładu (stan obecny) dodatkowo "obfocone" mam budynki przylegające do torów, magazyny, rampy, ponadto stare wagony np. platforma produkcji M.A.N z 1939 roku, czy pozostałości wagonu z 1913 roku (data wybita na maźnicy). Z artykułów z "GW" wiem że wykorzystywano nawet w celach konspiracyjnych wagony chłodnie PKP typu 202lc (seria Ibhss i podobne) do przewozu trotylu. Po wojnie podobno stały tam jakieś amerykańskie wagony??? Dysponuje może ktoś z Was archiwalnymi fotkami, szkicami, ogólnie jakąś wiedzą dotyczącą infrastruktury kolejowej na terenie Zachemu (dawnego -cały obszar)? chciałby sobie "odtworzyć" ten układ. Z góry dziękuje i pozdrawiam Piotr (escobar)
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: poniedziałek, 28 paź 2013, 18:52
autor: bunkier
Od magistrali węglowej prowadzą dwie odnogi, na część wschodnią i zachodnią. Dla połączenia obu zakładów wybudowano most kolejowy nad weglówką. Jest też most drogowy, a w zasadzie dwa, ale one nie należą do tego wątku
Torowiska można podzielić na okresy, np.: z budowy zakładu w latach 1939-45, rozbudowy wytwórni mat. wybuchowych oraz zakładów chemicznych 1948-1989. Po 1990 roku przemilczę
Na potrzeby D.A.G. wybudowano lokomotywownię i wagonownię wraz z warsztatem naprawy taboru. Po przejęciu zakładu przez władze polskie(1945) była dobrze rozwinięta infrastruktura kolejowa, co dało dalsze możliwości jej rozbudowy. Mam rozrysowane torowiska, posiadam też archiwalia dotyczące sieci kolejowej zakładów chemicznych. To były tygodnie biegania po terenie, analizowania map, przeglądania dokumentacji w archiwach itp. Myślę wiec, że zrozumiecie jak tylko pochwalę się fragmentem planów z początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Ciekawe czy ktoś rozpozna lokalizację.
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: czwartek, 31 paź 2013, 17:38
autor: Andrzej
Fragment ZACHEM-u na południe od EC-II. Prawie można odczytać nazwy ulic, inaczej byłoby ciężko

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: czwartek, 31 paź 2013, 18:50
autor: bunkier
Lokalizacja trafiona

W tym miejscu jakiś czas temu można było zobaczyć dwa charakterystyczne kominy.
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: wtorek, 5 lis 2013, 12:48
autor: escobar
ten mostek nad magistralą węglową - tam jeżdżą cysterny z nitrozą do Nitro-Chemu,
od strony wschodniej jest chyba tylko bocznica używana obecnie przez EC?
a mam pytanie czy na terenie "Zachemu" były jakieś obrotnice?
a ma kolega jakieś fotki wagonów z lat ubiegłych?
czy to (foto) jest lokomotywownia? wagonownia? czy zakład naprawy taboru?
znalazłem w lesie ślady (foto) do linii kolejowej tuż przy samej kotłowni DAG
czy kolega wie jakimi lokomotywami obsługiwano bocznice? czy ze względów bezpieczeństwa były to "bezogniowe" lokomotywy?
np. akumulatorowe poniemieckie Köf II?
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: wtorek, 5 lis 2013, 19:06
autor: bunkier
escobar pisze:od strony wschodniej jest chyba tylko bocznica używana obecnie przez EC?
Fragment tej bocznicy do EC II jest widoczny w lewym górnym rogu(północny zachód) planu powyżej.
escobar pisze:a mam pytanie czy na terenie "Zachemu" były jakieś obrotnice?
Na terenie D.A.G. jak i później Zachemu nie było obrotnic. Były tzw. duże pętle, ślady po nich są widoczne do dziś.
escobar pisze:a ma kolega jakieś fotki wagonów z lat ubiegłych?
Niestety nie interesowałem się taborem powojennym na zakładzie.
escobar pisze:czy to (foto) jest lokomotywownia? wagonownia? czy zakład naprawy taboru?
To jest lokomotywownia. Za czasów D.A.G. był tylko ceglany budynek, wiata to wydumka powojenna.
escobar pisze:znalazłem w lesie ślady (foto) do linii kolejowej tuż przy samej kotłowni DAG
Trzeba sprecyzować, jest to kotłownia wydziału produkcji nitrogliceryny NGL-Betrieb. Pod ściółką leśną są jeszcze podkłady.
Na terenie D.A.G były 2 kotłownie oraz 2 elektrociepłownie.
escobar pisze:czy kolega wie jakimi lokomotywami obsługiwano bocznice? czy ze względów bezpieczeństwa były to "bezogniowe" lokomotywy ? np. akumulatorowe poniemieckie Köf II?
Jeżeli chodzi o okres powojenny to były spalinówki i pasożyty. Ostatni pasożyt(parowóz bezogniowy) został zezłomowany w połowie lat 70 ub. wieku.
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: wtorek, 5 lis 2013, 20:33
autor: escobar
Bardzo dziękuje koledze
na fotografii lotniczej te pętle kolejowe wyglądają jak boiska
ja słyszałem że stały tam wagony UNRRA (USA)
ciekawe czy te "bezogniowce" (lokomotywy bezpaleniskowe) były zbudowane na podwoziu pruskiego parowozu (jak większość w PRL)
podobno też wykorzystywano w celach kamuflażowych wagony izotermiczne typu 202Ic (chłodnie) aby przewozić trotyl po terytorium Polski Ludowej

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: środa, 6 lis 2013, 00:17
autor: bunkier
Proszę bardzo

Nic nie wiem o wagonach z UNRRY, wiem tylko że do końca 1945 roku było bardzo dużo wagonów typu platforma. Wywożono na nich spadek po D.A.G. Fabrik Bromberg.
Pasożyty to mogły być te zbudowane na pruskich podwoziach. Nasza rodzima produkcja to tylko 43 szt.
Z tymi chłodniami to może być tak jak z powiedzeniem: "Na bezrybiu i rak ryba", PKP podstawiało to co miało

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: piątek, 8 lis 2013, 12:57
autor: escobar
wklejam kilka fotek, zrobionych komórką (trochę kiepskiej jakości

) niektóre już były do zobaczenia tutaj na forum i na fotoforum.gazeta.pl
przedstawiają budynki przy których biegły tory i same tory... trochę zapomniane miejsca, leciwe, przeznaczone zapewne niebawem do rozbiórki?
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: piątek, 8 lis 2013, 19:43
autor: bunkier
Na ostatnim zdjęciu jest widoczna stacja transformatorowa, przez którą prowadził tor nr 905(numeracja powojenna) do betonowego koryta gdzie magazynowane były odpady paleniskowe z kotłowni(budynek nr 20). Tor nr 903 przechodził przez nawęglanie do budynku demineralizacji oraz magazynu wapna i sody. Układ torów jest widoczny na poniższym zdjęciu.
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: niedziela, 10 lis 2013, 16:21
autor: escobar
1. Obok tych torów na ostatnich dwóch fotografiach są pozostałości słupów na których biegł rurociąg z parą technologiczną???.
2. Przy torach wjazdowych, przy tym mostku gdzie tor kolejowy przebiega nad magistralą węglową od strony Emilianowa są także trzy? betonowe koryta takie zbiorniki? osadniki? Wyglądają na stare, zbudowane z cegły uszczelnionej smołą a potem oblane (późnej?) cementem. Po obu stronach są pozostałości starego torowiska - czy to są poniemieckie konstrukcje?
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: niedziela, 10 lis 2013, 17:01
autor: bunkier
1. Tak
2. Czy o te betonowe koryta chodzi

-
viewtopic.php?f=71&t=5877
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: poniedziałek, 11 lis 2013, 12:40
autor: escobar
tak przeoczyłem ten wątek
a czy od strony wschodniej (obecnie Nitro-Chem) na archiwalnych planach jest więcej torów, bocznic i pętli czy jednak po stronie zachodniej (obecnie Infrastruktura Kapuściska, BPPT)?
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: poniedziałek, 11 lis 2013, 23:19
autor: bunkier
Jeżeli chodzi o okres wojny to wygląda na to że więcej tego ustrojstwa jest po stronie Brahnau czyli wschodniej.
"Gałązka" torów do magazynów na południu części wschodniej to wydumka powojenna.
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: wtorek, 12 lis 2013, 14:21
autor: escobar
Jedna z nielicznych map (fragment) gdzie widać schemat torowiska... bo na prawie wszystkich mapach jest tam tylko las

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: wtorek, 12 lis 2013, 22:59
autor: bunkier
Mocno schematyczny ten schemat
Tutaj też schematycznie ale troszkę lepiej

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: czwartek, 14 lis 2013, 14:13
autor: escobar
- a pomiędzy nowym budynkiem, biurem BPPT a starym budynkiem maszynowni ECIII, w obrębie ulic: Strzelecka, Poprzeczna są także ślady po starych torach kolejowych?
- a ta rozebrana odnoga to budynków Eltry, powstała po wojnie? jakie miała przeznaczenie?
- może w jakimś archiwum państwowym/woskowym? NAC? są fotki z okresu wojennego czy powojennego (taboru samochodowego i kolejowego)?
- mi ostatnio trafiła w ręce fotka cysterny do kwasu siarkowego M.S. Wojsk Państwowa Wytwórnia Prochu i Materiałów Kruszących (obecnie ZTS Pronit Pionki)
zakład o "podobnym" profilu produkcji co D.A.G Fabrik Bromberg

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: czwartek, 14 lis 2013, 19:01
autor: mauritz
Archiwum wojskowe. Tam powinno się to znaleźć bezproblemowo. Mialem deja vu, czytając post z zapytanie:) sam kiedyś szukałem podobnych schematów

Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: czwartek, 14 lis 2013, 22:51
autor: bunkier
escobar pisze:- a pomiędzy nowym budynkiem, biurem BPPT a starym budynkiem maszynowni ECIII, w obrębie ulic: Strzelecka, Poprzeczna są także ślady po starych torach kolejowych?
- a ta rozebrana odnoga to budynków Eltry, powstała po wojnie? jakie miała przeznaczenie?
- może w jakimś archiwum państwowym/woskowym? NAC? są fotki z okresu wojennego czy powojennego (taboru samochodowego i kolejowego)?
- mi ostatnio trafiła w ręce fotka cysterny do kwasu siarkowego M.S. Wojsk Państwowa Wytwórnia Prochu i Materiałów Kruszących (obecnie ZTS Pronit Pionki)
zakład o "podobnym" profilu produkcji co D.A.G Fabrik Bromberg

- zgadza się, jeszcze niedawno tam było torowisko. Ułożone po wojnie.
- ta odnoga była dłuższa i prowadziła do bocznicy Bydgoskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego "Przemysłówka".
- trzeba szukać.
- w Pionkach w czasie wojny zagnieździła się firma Westfälisch – Anhaltische Sprengstoff AG(WASAG), która była pod zarządem koncernu D.A.G.
Re: Szukam schematów układu linii kolejowych w kompleksie D.
: wtorek, 17 gru 2013, 23:40
autor: jochim
Tak wejdę w słówko

na ostatniej mapce , przy numerach 34, 32, 48 przy torach jest sporo ramp oraz bocznic w takich tunelach ziemnych

Nie mam pojęcia jak stare mogą być te budynki ale są zachowane w bardzo dobrej kondycji.