Bydgoska Kolej Dojazdowa

Wszystko co związane z koleją
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

A oto nasza bydgoska kolejka wąskotorowa w Myślęcinku. Podobnie, jak w latach 60, nikomu się nic nie opłaca. Stoi już któryś sezon i niszczeje.

-- 15 kwi 2010 --

c.d.
Załączniki
SDC11451.JPG
SDC11451.JPG (57.5 KiB) Przejrzano 19240 razy
SDC11453.JPG
SDC11453.JPG (78.91 KiB) Przejrzano 19243 razy
SDC11456.JPG
SDC11456.JPG (66.34 KiB) Przejrzano 19247 razy
SDC11459.JPG
SDC11459.JPG (73.42 KiB) Przejrzano 19269 razy
SDC11460.JPG
SDC11460.JPG (72.8 KiB) Przejrzano 19260 razy
SDC11465.JPG
SDC11465.JPG (79.16 KiB) Przejrzano 19244 razy
SDC11467.JPG
SDC11467.JPG (109.3 KiB) Przejrzano 19241 razy
SDC11468.JPG
SDC11468.JPG (80.47 KiB) Przejrzano 19261 razy
SDC11469.JPG
SDC11469.JPG (54.65 KiB) Przejrzano 19260 razy
Awatar użytkownika
andant
brak
Posty: 406
Rejestracja: środa, 11 lis 2009, 22:37

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: andant »

Dziś wracając z rajdu w DAG Fabrik, widziałem, że ta w Myślęcinku jeździ. Ostrożnie rozmawiam z pewnymi kręgami w Koronowie by jakąś ciuchcię postawić właśnie tam, Wszak to przez nią to miasto się rozwinęło 150 lat temu. i 50 lat temu zginęło :-( A teraz został tylko most.
"Cudze wiedzieć rzeczy ciekawość jest, a swoje potrzeba"
Andrzej Maksymilian Fredro
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

Odwiedziłem ostatnio miejsce w którym znajdował się dworzec i budynki warsztatowe B.K.D.
Wydaje mi się, że czerwony budyneczek przedstawiony na zdjęciach jest ostatnim , istniejącym budynkiem magazynowym lub warsztatowym dawnego dworca.

-- 4 sty 2011 --

Inne fanty z tego miejsca.
Szyny z torowiska. Pocięte na odcinki, służą jako słupki w pobliskim ogrodzie.
Załączniki
SDC18069.JPG
SDC18069.JPG (99.16 KiB) Przejrzano 18853 razy
SDC18072.JPG
SDC18072.JPG (118.59 KiB) Przejrzano 18848 razy
SDC18073.JPG
SDC18073.JPG (73.87 KiB) Przejrzano 18856 razy
Zaznaczony tzw " kozioł odbojowy", znajdujący się na końcu ślepego toru lub bocznicy.
Zaznaczony tzw " kozioł odbojowy", znajdujący się na końcu ślepego toru lub bocznicy.
SDC17330.JPG (98.8 KiB) Przejrzano 18863 razy
SDC17339.JPG
SDC17339.JPG (80.23 KiB) Przejrzano 18875 razy
SDC17333.JPG
SDC17333.JPG (145.42 KiB) Przejrzano 18885 razy
SDC17335.JPG
SDC17335.JPG (141.42 KiB) Przejrzano 18884 razy
SDC17336.JPG
SDC17336.JPG (142.67 KiB) Przejrzano 18879 razy
SDC17337.JPG
SDC17337.JPG (102.61 KiB) Przejrzano 18870 razy
jarek
brak
Posty: 43
Rejestracja: sobota, 30 paź 2010, 18:55

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: jarek »

po lekturze tego tematu, żal serce ściska na bezmyślność i w zasadzie bezduszność urzędników, jak zawsze polska biurokracja i jej zimne podejście do tematu, niesamowite i tragiczne jest to że Polacy mało się przywiązują do tak ciekawych obiektów, miejsc, swojej historii,( wkd, d.a.g. itd..) która ich tak ukształtowała, wciąż gonią za nowościami i modernizmem, co zawsze jest czynione na stratę tego co było, tylko dlaczego tak jest?
mam znajomych w Niemczech i u nich takie podejście jest nie do przyjęcia....
WDW
brak
Posty: 491
Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: WDW »

Bla, bla, bla. "Bezmyślny urzędnik" się klepnie i ocali od zapomnienia sieć kolejek wąskotorowych. Skąd ta wiara we wszechwładzę urzędników?
Jakoś nie widziałem w Koronowie tłumów opłakujących wyburzane warsztaty kolejkowe, zapłakane tłumy również nie zbierały się parenaście lat temu w Morzewcu opłakując zgromadzony na stacji tabor w momencie zamknięcia ruchu na kolejce. Większość ludzi miała to gdzieś bo akurat ściągała z Niemiec zajechanego golfa II albo kadeta łezkę, kupowała video panasonixa i czapkę adibasa, a stary kopciuch do tego nie pasował. Po wsiach była impreza bo wreszcie można było sprywatyzować szyny i inne elementy wartościowe.
Przewrotnie zapytam, jaki sens miałoby istnienie kolejki? Kto by tym jeździł? A kto utrzymywałby infrastrukturę, tabor i etaty? KTO?
Wie ktoś ile kosztują remonty parowozów? Przy czym naprawy główne wykonuje już tylko INTERLOK. Nawet samorządy nie są w stanie udźwignąć tych kosztów. A dizelek nie wszystkich kręci.
Takie przedsięwzięcie musiałoby mieć sens i cel. Jaki sens miałaby BKD kulająca się między Koronowem, Nakłem, Morzewcem i Wierzchucinem? To była kolejka typowo gospodarcza, na jej trasie nie było prawie żadnych "obiektywnych" atrakcji turystycznych, a poza tym na tym terenie brak infrastruktury towarzyszącej takiej jak chociażby motele itp.
12 lat temu objeździłem trasę kolejki rowerem, wówczas były jeszcze tory więc mam w miarę pojęcie o przebiegu kolejki.
Poza tym kolejkę zlikwidowano w czasie gdy nasza gospodarka kulała, nie było dostępu do środków unijnych w dzisiejszym zakresie, były inne przepisy dotyczące kolejnictwa, ruchu kolejowego itp.
Ostał się np. kawałek kolejki żnińskiej. A czemu? Bo na trasie kolejki jest skansen w Wenecji i Biskupin, a więc atrakcje generujące jakikolwiek ruch na kolejce. Na BKD tego nie było. Kolejka sama w sobie nie byłaby atrakcją uzasadniającą jej istnienie.
Można wylewać morze łez nad likwidacją BKD i wielu innych wąskotorówek, ale takie są realia i koniec. BKD przebiegała przez teren 3 gmin (Koronowo, Sicienko, Nakło) i 2 powiatów. Co z tego że jedna gmina miała jakiś pomysł, jak pozostałe nie chciały ruszać tematu (patrz przykład martwej linii kolejowej Więcbork-Świecie). Jaką korzyść miałyby gminy z funkcjonowania kolejki?
Oczywiście, winnym upadku kolejek i kolei w ogóle jest w głównej mierze samo PKP, które z premedytacją wygaszały i wygaszają dalej ruch kolejowy, ale nie zapominajmy o zmianie stylu życia, przemianach cywilizacyjnych itp. Teraz patrzy się na wszystko pod kątem atrakcyjności, celowości przedsięwzięcia i szans na powodzenie. Nikt nie będzie ładował kasy w coś po to żeby po prostu było. Można odremontować np. zabytkową parowozownię, ale po to żeby dalej stała zamknięta na cztery spusty? Nie, musi być POMYSŁ, a jak go nie ma, to mówi się trudno. Był pomysł na DAG i temat żyje, więc przykład że coś się udaje.
Nikt nie miał pomysłu na BKD i kolejka zniknęła - proste jak konstrukcja cepa.
Situation Normal All F....... Up
007
BSMZ Bunkier
Posty: 125
Rejestracja: niedziela, 11 sty 2009, 00:00

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: 007 »

Do tematu dodam zdjęcie biletu , który pojawił się kiedyś na ebay-u :D.
Załączniki
Bilet kolejki.jpg
Bilet kolejki.jpg (26.22 KiB) Przejrzano 18649 razy
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

WDW.
Moim zdaniem masz i nie masz racji.
Prawdopodobnie wszyscy zdajemy sobie sprawę ile by mogło kosztować utrzymanie taboru i infrastruktury BKD.
Argumentem koronnym władz ówczesnych , była oczywiście opłacalność i podobno ekologia :)
Słyszałem z opowiadania, że były jednak dość silne głosy sprzeciwu (w samej Bydgoszczy) co do pomysłu likwidacji kolejki. Zawiązał się podobno nawet jakiś komitet obrony BKD i BYŁ już wtedy pomysł na kolejkę. Atrakcją miał być sam przejazd kolejką przez.... część miasta, do Smukały.

D.A.G. miała szczęście, bo była "pilnowana", była z betonu i doczekała grona entuzjastów oraz większej świadomości. Gdyby nie ten fakt i inne władze , to kto wie . Protest na naszym forum jest tego dowodem, że i obecnie nie jest z tym najlepiej !
Wiem również, że od kilku lat, ekonomiczne problemy ma pobliska kolejka w Myślęcinku i w Żninie ( ŻKP)
Trasa kolejki w Myślęcinku jest nieatrakcyjna, nudna i krótka a wagoniki w fatalnym
stanie a sam Myślęcinek w\g mnie stał się już mało atrakcyjny i zaniedbany.
Kolejka w Żninie ; wysokie ceny przejazdów i lokalne przepychanki.

Moim zdaniem likwidacja BKD to wyłącznie wina ówczesnych władz. Ich krótkowzroczność doprowadziła do tego, czego naszemu miastu obecnie brakuje, (przepraszam) czyli turystycznych atrakcji .
Właśnie to Forum stara się wypełniać te ubytki i braki.

Obecne władze również posiadają duże "wady wzroku". (celowo nie piszę urzędnicy)
Myślę tu o schronach D.A.G. innych obiektach jak. np. willa Patersona itp. :evil:
Zastanawia mnie ;
Dlaczego BKD nie została zawieszona, tylko rozebrana i rozgrabiona ?
Dlaczego nie pozostawiono torowiska przynajmniej do Smukały G. , gdzie mogłaby doczekać reaktywacji chociaż na tym odcinku ?
Dlaczego nie pozwolono działać niemieckiemu inwestorowi ?
Kto personalnie ( jaki debil ) za taki stan rzeczy i decyzje z tym związane powinien odpowiadać ?
Dlaczego to miasto ma takiego pecha ?
Czy już jeździły już Golfy jak likwidowano kolejkę ?
WDW
brak
Posty: 491
Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: WDW »

AERO, a kiedy likwidowano linię z Bydzi do Morzewca? I jakie realia wtedy panowały (1968)? A kiedy rozebrano odnogę ze Smukały do Maksymilianowa(przełom lat 40tych i 50tych)? Nie wymagaj, by ktoś na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych widział w kolejce wartość turystyczną uzasadniającą jej istnienie. Transport osobowy do Koronowa przejął wtedy PKS, kiedy uruchomiono autobus miejski do Smukały to nie wiem.
Czy dziś od ocalenia uratowano kilka - kilkanaście Ikarusów z bydgoskiego MZK by za parę lat wozić nimi turystów po Bydgoszczy? No chyba nie, bo Ikarusy kojarzą się 90% ludzi z dymiącymi i głośnymi rzęchami, a za jakiś czas mogą być już atrakcją (dla mnie już są). Z kolejką było tak samo.
No i pamiętaj, że kolejkę likwidowano praktycznie przez 30 lat i nie można było liczyć na "inwestora" w latach 70tych.

Ile mam pisać, że nie ma jednej "wszechwładnej" władzy. W 1968 czy 9tym kolejkę zwijało PKP, jeśli konserwator zabytków nie widział w tym nic złego, to nikomu nic do tego. Wcześniej już w tym wątku pisano, że w latach dziewięćdziesiątych nic w kwestii likwidacji kolejki nie zrobił wojewódzki kons. zabytków w Bydgoszczy. Przez długi czas nie było przepisów umożliwiających samorządom przejmowanie mienia PKP i wszystko leżało odłogiem.

Masz ten luksus że nie jesteś urzędnikiem i dla Ciebie sprawa jest prosta: jakiś debil wali prywatę i dopuszcza do zniszczenia tego co wartościowe. Zapewniam, że po drugiej stronie rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana. Co do DAG-u i bunkrów w lesie się nie wypowiadam, bo dla poprzednich władz miasta DAG był listkiem figowym w rozmowach o działalności miasta w zakresie historii, tradycji i martyrologii.
Situation Normal All F....... Up
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

W.D.W
Urzędnikiem byłem przez kilka lat ( Z.D.M.) i znam pracę urzędniczą , czy jak wolisz "tamtą rzeczywistość ". Łatwo nie było. Prawda. Czas ten jednak wystarczył mi do wyrobienia sobie zdania o pracy urzędów. Momentami było paranoicznie. Porzuciłem "ten" rodzaj pracy \ posady z własnej, nieprzymuszonej woli i to bez zbytniego żalu.
Jeśli już mi żal, ( bez urazy ;) :) ) to tylko 13\14 premii, 26 dniowych płatnych urlopów \ wakacji, długich weekendów, bezpłatnego ciepełka oraz prawa do podwyżek i strajku :mrgreen:
Jeśli chodzi o BKD to pozostanę przy swoim.
Bez wdawania się w szczegóły ; Byli już wtedy ludzie patrzący perspektywicznie i mówiący NIE ! Rozumieli potrzeby miasta, w przeciwieństwie do szeroko rozumianych ówczesnych , durnych władz.
Nie potrafię tego zrozumieć : jest inwestor i zostało ( na szczęście) jeszcze "coś" do uratowania !!! Co się wtedy robi ? Blokuje się tą inicjatywę.
Blokowało się również skutecznie inicjatywę P. Drzewieckiego z Mochla, próbującego reaktywować kolejkę na tym odcinku. Efekt znamy.
Cieszyć się należy, że świadomość młodego i średniego pokolenia jest już O WIELE większa. Dowodem na to jest to Forum.

Ostatnio byłem również świadkiem kupna-sprzedaży Fiata 126p. Rocznik 1982 poszedł za 3000 ,- gdzie jeszcze parę lat temu, nikt by nie dał 500,-...... świadomość ???
O ile wiem i stare autobusy zyskują nabywców.
P.S.
A może by tak potępić publicznie woj. kons. zabytków ? :evil:
WDW
brak
Posty: 491
Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: WDW »

Mały OFFTOP: jakoś w moim urzędzie nie zaznałem 13\14 premii, wakacji, długich weekendów oraz prawa do podwyżek i strajku (tego to nam zabrania ustawa) więc urząd urzędowi nierówny... Jednak za wiele nie wiesz o administracji (bez urazy ;) )

Nikogo nie rozgrzeszam za rozwałkę BKD bo sam byłem świadkiem wielu takich działań z czasów współczesnych: chociażby sprawa siedziby części Muzeum Techniki w Fabryce Norblina w Warszawie. Mieliśmy tam siedzibę FSOAUTOKLUBU, ale teren w końcu i tak został sprzedany prywaciarzowi ze względu na atrakcyjność samej działki pod zabudowaniami zabytku techniki. Podobnie stanie się zapewne z kultowym torem testowym przy fabryce FSO, dużo tu można wymieniać. W jednym z miast naszego regionu niszczeje sobie piękny obiekt o dużych walorach turystycznych, z piękną tradycją z okresu lat XX-lecia międzywojennego. Lokalne władze gminy chciały przejąć za symboliczną złotówkę ten obiekt by po remoncie udostępnić go mieszkańcom miasta i turystom. Właścicielem jest spółka skarbu państwa. Jej prezes odmówił, choć spółka nie ma i mieć nie będzie pieniędzy na remont obiektu. Odmówił, bo przekazując majątek spółki poniżej jego wartości (obiekt wartości nie ma, ale już działka pod nim to co innego) naraziłby sie na zarzut niegospodarnego zarządzania majątkiem spółki=prokuratura i wylot ze stołka. Więc obiekt niszczeje dalej. To samo dotyczy spraw kolejowych.

Ale zaraz zaraz, jak narzekasz na brak ludzi z inicjatywą we władzach miasta, to może wystartujesz choć na radnego ? :)
Situation Normal All F....... Up
jarek
brak
Posty: 43
Rejestracja: sobota, 30 paź 2010, 18:55

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: jarek »

co do bezmyślności i nieczułości urzędników to sam przekonałem się na własnej skórze, miałem okazję od podszewki zobaczyć to jak pod zwałami betonu zniknął jeden z największych skarbów naszego miasta, mianowicie relikty średniowiecznej osady przy ul.Grodzkiej, pod koniec 2007 roku, kiedy akcja miała miejsce, pracowałem w jednym z Wydzialów UMB, nie będe pisał jakich ale łatwo sie domyślic jaki wydział się zajmuje takimi sprawami, i jakoś tak się stało,że miałem okazję zapoznać się po części z tą sprawą, czytałem, odwołania radnych odnośnie tej budowy, inicjatywy budowy skansenu itd., i z drugiej strony widziałem atmosferę jaka panowała, gaszenie tych inicjatyw, i bzdurne odpowiedzi i ciśnienie "z góry" aby jak najszybciej sprawę zakończyć, a może zasypać na zawsze...tak właśnie wygląda chłodna kalkulacja urzędasów, może nie tych na najniższym szczeblu, ale generalnie tak jest, i ot kolejna atrakcja przepadła...
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

jarek.
I tak się należy cieszyć , że jakieś badania w ogóle były w tym miejscu ;)
To jest to, o czym pisałem w wątku archeologicznym p.t. "eksploracja a przepisy".

WDW
Nie gniewam się, ale ;
W jakim to urzędzie pracujesz ? :)
Nie masz płatnych urlopów i weekendów ? :shock:
"13" również nie masz ? :?
Być może, że ustawa obecnie czegoś zabrania, ale za czasów mojej pracy w budżecie nie było chyba takich "szykan" a przynajmniej nie pamiętam tego. ;)
Do wymienionych "przywilejów" pracy w budżecie dodać mogę jeszcze obiadki za 1\2 ceny w zakładowej stołówce i auto służbowe :) W nagrodę na odchodne, dostałem jeszcze waloryzację zarobków od byłej P. Minister H.S.
Fakt, że krótko pracowałem jako urzędnik, bo ok 3 lat, ale moje zdrowie psychiczne było ważniejsze. :)
To tak nawiasem . ;)
W swojej krótkiej "karierze" urzędniczej, spotkałem wielu sumiennych i kompetentnych urzędników.
Sorry za tą urzędowa polemikę. ;)

-- 20 sty 2011 --

007
Bilet jest super. :)
Awatar użytkownika
Artek82
brak
Posty: 227
Rejestracja: wtorek, 11 sty 2011, 10:49
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: Artek82 »

Pozdrawiam kolegę który uważa autobusy Ikarus za dobra markę, wartą poświęcenia na eksponat muzealny. Osobiście uważam ze MZK zrobiło błąd pozbywając się wszystkich wozów tego typu. Taki Ikarus lub Jelcz Berliet byłby świetną atrakcją w mieście. Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej zakupił Jelcza M-11 na chodzie i po remoncie stanie się jeżdżąca atrakcją. Tutaj o nim można poczytać, bo wziął udział w szczytnej akcji
http://komunikacja.bydgoszcz.pl/a17-1-1.html
Sam jestem miłośnikiem komunikacji miejskiej i uważam że jest to dobra inwestycja, tylko nakłady słabe, bo nikt z poza Klubu się nie interesuje. A na zajezdni tramwajowej czeka na uratowanie taki fajowy tramwaj typu Konstal 803N
http://galeria.komunikacja.bydgoszcz.pl ... m=27&pos=2
http://www.phototrans.eu/14,174467,0,Ko ... N_222.html
obecnie wygląda tak i wygląda na to że trafi pod palnik :cry:
http://www.phototrans.eu/14,220111,0,Ko ... N_201.html


AERO ja mojego Maluszka za 600,- puściłem :cry:
Załączniki
A tutaj ja i Jelczyk M-11 BKMKM w czasie imprezy Andrzejkowej
A tutaj ja i Jelczyk M-11 BKMKM w czasie imprezy Andrzejkowej
3415 011.jpg (64.91 KiB) Przejrzano 18553 razy
Pozdrawiam Artur
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

Kilka "duszonych" od lata fotek w temacie BKD.
Smukała Górna.
Przebieg linii torów kolejki na trasie Bydgoszcz-Koronowo w tej okolicy.

-- 20 sty 2011 --

c.d.

-- 20 sty 2011 --

Tory w okolicy m. Mochle i Wojnowo.
Załączniki
Kierunek 3<br />Bocznica.
Kierunek 3
Bocznica.
SDC13279.JPG (100.24 KiB) Przejrzano 18508 razy
Kierunek 3 . Bocznica przebiegała wzdłuż ogrodzenia restauracji.
Kierunek 3 . Bocznica przebiegała wzdłuż ogrodzenia restauracji.
SDC13281.JPG (95.45 KiB) Przejrzano 18529 razy
Kierunek 3. Stan obecny.<br />Będąc no koloniach, pamiętam stojące tu jeszcze wagoniki towarowe.
Kierunek 3. Stan obecny.
Będąc no koloniach, pamiętam stojące tu jeszcze wagoniki towarowe.
SDC13282.JPG (91.86 KiB) Przejrzano 18519 razy
Kierunek 2. Stan obecny tego miejsca.
Kierunek 2. Stan obecny tego miejsca.
SDC13270.JPG (102.05 KiB) Przejrzano 18536 razy
Kierunek 1<br />Stan obecny.
Kierunek 1
Stan obecny.
SDC13269.JPG (95.96 KiB) Przejrzano 18538 razy
Kierunek 1
Kierunek 1
SDC13268.JPG (98.86 KiB) Przejrzano 18539 razy
Przebieg linii kolejki na trasie Bydgoszcz-Koronowo w Smukale.
Przebieg linii kolejki na trasie Bydgoszcz-Koronowo w Smukale.
SDC18478.JPG (103.82 KiB) Przejrzano 18532 razy
Smukała. <br />Kol. żółty , restauracja &quot;Leśna&quot;.<br />Kol. czerwony, dawna polana biwakowa z boiskiem.
Smukała.
Kol. żółty , restauracja "Leśna".
Kol. czerwony, dawna polana biwakowa z boiskiem.
SDC18472.JPG (107.59 KiB) Przejrzano 18540 razy
SDC15255.JPG
SDC15255.JPG (133.82 KiB) Przejrzano 18504 razy
SDC15261.JPG
SDC15261.JPG (107.71 KiB) Przejrzano 18529 razy
WDW
brak
Posty: 491
Rejestracja: piątek, 7 sie 2009, 21:34

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: WDW »

Mam ogromny sentyment do Ikarusów i będąc w Warszawie zawsze jestem uhahany mogąc nacieszyć się kursującymi tam Ikarami :)
Zamykając temat urzędowy: pracuję w wojewódzkim, podlegam pod oddzielną ustawę, która niektóre warunki pracy reguluje gorzej niż KP, urlopy i weekendy oczywiście płatne, tyle że czasem sobota albo niedziela pracująca, premii, dodatków comiesięcznych brak, ostatnia podwyżka ponad 2 lata temu:) Nie narzekam, zresztą w Polsce urzędnicy zawsze mieli i będą mieli przerąbane nawet jak zachowują się inaczej niż ci z filmów Barei.
Nawiązując do tematu, fotki kolejkowe z Koronowa (jesień 2007):
pozostałości torowiska wzdłuż ul. Paderewskiego/Pomianowskiego(?) w stronę centrum miasta:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

pozostałości torowiska na działkach po wyjeździe z miasta w kierunku mostu nad Brdą:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Situation Normal All F....... Up
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

Słup w ok. wsi Smolary, osadzony w miejscu rozwidlenia torów na kierunki Wąwelno\ Wierzchucin.
Inne ślady po torowisku BKD w okolicach Wtelna\Gogolinka.

-- 21 sty 2011 --

W tym miejscu przejeżdżała kolejka pod wiaduktem kolejowym na ul. Grunwaldzkiej.
Załączniki
Z kierunku Wtelna.
Z kierunku Wtelna.
SDC15245.JPG (81.63 KiB) Przejrzano 18461 razy
SDC15244.JPG
SDC15244.JPG (84.63 KiB) Przejrzano 18453 razy
SDC15243.JPG
SDC15243.JPG (76.6 KiB) Przejrzano 18452 razy
SDC15246.JPG
SDC15246.JPG (98.09 KiB) Przejrzano 18450 razy
SDC15011.JPG
SDC15011.JPG (60.7 KiB) Przejrzano 18457 razy
SDC12582.JPG
SDC12582.JPG (74.82 KiB) Przejrzano 18468 razy
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: bunkier »

Temat wąskotorówki dotyczy również zakładów zbrojeniowych D.A.G. Fabrik Bromberg. Zakłady zlokalizowane były na terenie Puszczy Bydgoskiej a najbliższą stacją rozładunkową jaką Niemcy wyznaczyli było Emilianowo. Od stacji na teren budowy Brahnau(dziś Łęgnowo) ułożono tory(600 mm) po których jeździł skład towarowy ciągnięty przez lokomotywę spalinową. Dowożono wszelkie materiały potrzebne do budowy, w między czasie rozpoczęto budowę wewnątrz zakładowych linii kolejowych, normalnotorowych.
Do dzisiaj widoczne są ślady nasypów po wąskotorówce.
Na zdjęciu widoczny nasyp wzdłuż wschodniej obwodnicy zakładu, czyli betonówki łączącej ul. Nowotoruńską z krajową 10

Obrazek

To już na terenie zakładu, te szyny nie są zbrojeniem tego bloku betonu

Obrazek

A tak mniej więcej wyglądał skład do transportu surowca na budowę

Obrazek
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: Hrab »

Ostatnio przejechałem się wzdłuż kolejki między Bydgoszczą i Nakłem. Ślady po kolejce są już bardzo nikłe. Co ciekawe znacznie więcej materiałów o niej można znaleźć na niemieckich stronach internetowych niż na polskich . Na przykład http://feldbahn.forumieren.com/t4350-wi ... -anno-1992, gdzie są w pełnym wymiarze zdjęcia, których miniaturki tu zacytowałem dla pokazania zmian jakie zaszły. Zdjęcia umieszczone na tym forum wykonano zapewne podczas objazdu będącego przedmiotem opisanego dalej filmu. Jeździły wtedy chyba dwa pociągi. Niemcy wykonali sporo zdjęć, które są na tym forum.

W ramach pokrzepienia serc poniżej linki do filmów pana Macieja Grabowskiego z 1992 roku z objazdu sieci kolejki bydgosko – wyrzyskiej składem z parowozem z 1919 roku z Hajnówki HF Tx1112. Pociąg pokonuję trasę z Nakła do Koronowa przez stację węzłową Kasprowo.
Szczególnie ciekawe są ujęcia stacji węzłowej Kasprowo, po której nie został żaden ślad (odcinek 5).
Natomiast zupełnie niesamowite są ujęcia z odcinka 7-go filmu, gdzie kolejka pokonuje nieczynny już wtedy już od dawna wiadukt kolejowy nad Brdą pod Koronowem. Przed wiaduktem wisi tablica DOKP zakazująca nawet ruchu pieszego. Tymczasem pasjonaci wąskotorówek wjeżdżają na most najpierw samym parowozem i testują jego wytrzymałość. Potem parowóz wraca po skład i pociąg przejeżdżą po wiadukcie. Ciekawym byłoby znaleźć opis tego przedsięwzięcia. Może TWKP ma takie materiały?

Nakło - Koronowo 1992 1/8
http://www.youtube.com/watch?v=uEXwDzmXWi8

Nakło - Koronowo 1992 2/8
http://www.youtube.com/watch?v=vG7Q6P7UfDg

Nakło - Koronowo 1992 3/8
http://www.youtube.com/watch?v=sTCdfIzHLzM

Nakło - Koronowo 1992 4/8
http://www.youtube.com/watch?v=3kbBemcs9Wg

Nakło - Koronowo 1992 5/8
http://www.youtube.com/watch?v=iDEVCRj9xYk

Nakło - Koronowo 1992 6/8
http://www.youtube.com/watch?v=fkpGMLVpmyE

Nakło - Koronowo 1992 7/8
http://www.youtube.com/watch?v=8r9E6f6I0FE

Nakło - Koronowo 1992 8/8
http://www.youtube.com/watch?v=xh4ZWrhVS_4
Załączniki
Wiaukt do cukrowni w Nakle 1992.jpg
Wiaukt do cukrowni w Nakle 1992.jpg (3.43 KiB) Przejrzano 15792 razy
Parowóz w Nakle.jpg
Parowóz w Nakle.jpg (3.6 KiB) Przejrzano 15789 razy
Kasprowo 1992.jpg
Kasprowo 1992.jpg (3.82 KiB) Przejrzano 15795 razy
Wiadukt w Nakle - miejsce po torach do cukrowni - dziś.JPG
Wiadukt w Nakle - miejsce po torach do cukrowni - dziś.JPG (88.03 KiB) Przejrzano 15817 razy
Miejsce po stacji Kasprowo  dziś.JPG
Miejsce po stacji Kasprowo dziś.JPG (181.2 KiB) Przejrzano 15820 razy
AERO
brak
Posty: 2841
Rejestracja: niedziela, 7 mar 2010, 19:44

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: AERO »

Wspaniałe filmy i zdjęcia.
Nie miałem pojęcia, że takie objazdy odbywały się j e s z c z e w 1992 r. Pełen realizm podróży. Prawdopodobnie były to ostatnie przejazdy kolejki na tej sieci.
Gdzie ja wtedy byłem ? :(
jarek
brak
Posty: 43
Rejestracja: sobota, 30 paź 2010, 18:55

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa

Post autor: jarek »

oglądanie tych filmików to niesamowita wycieczka pełna wrażeń,to niesamowite,że odbywało się to w sumie tak niedawno, i w przeciągu tych kilkunastu lat zostało tak doszczętnie zniszczone i rozgrabione
ODPOWIEDZ