Strona 4 z 6
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: wtorek, 9 sie 2011, 22:36
autor: Maciej Kulesza
Zajrzyjcie również tutaj.
cz1
http://www.mmbydgoszcz.pl/302017/2010/4 ... egory=newscz2
http://www.mmbydgoszcz.pl/302145/2010/4 ... egory=news-- środa, 10 sie 2011, 12:23 --
seth pisze:HP - czy to nie Huta Pokój w Rudzie Śląskiej ?
Przyznaję, że Seth swoim wpisem mnie zaciekawił. Zwróciłem się do rzecznika prasowego Huty Pokój o weryfikację Waszych spostrzeżeń.
Wiemy kto budował "nowy" most, ale nie wiemy kto przygotował konstrukcję. Poprosiłem również o ewentualne wszelkie dodatkowe informacje, jeśli litery HP okażą się własnością Huty Pokój.
Sam jestem niezmiernie ciekaw. Czekam więc na odpowiedź.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: niedziela, 9 paź 2011, 15:39
autor: Andrzej
W lokalnym wydaniu Gazety Wyborczej z dn.07.10.2011 ukazał się obszerny artykuł na temat mostu fordońskiego pt. "Wędrujący most" autorstwa Macieja Kuleszy.
Macieju, gratuluję!
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: niedziela, 9 paź 2011, 18:58
autor: Maciej Kulesza
Dziękuję Andrzeju za miłe sława.
O Użytkownikach Forum nie zapomniałem.

W majowym numerze "Odkrywcy" 5/2012 ukazał się obszerny materiał autorów Wojtka Mąki i Macieja Kuleszy zatytułowany "Wędrujący most". Temat zapewne nie został wyczerpany do końca. Nie udało się jasno wskazać co stało się z przęsłami rzecznymi.
Na końcu materiału znalazły się podziękowania dla użytkownik BSMZ "Bunkier". Reklamy Stowarzyszenia nigdy nie za dużo

To dzięki Waszej dociekliwości udało się odszukać przęsła zalewowe w Polsce. Dziękujemy. Dziękujemy również Andrzejowi Malińskiemu za udostępnienie zdjęcia które ukazało się z stosownym podpisem autora.
W tym samym numerze jest również interesujący materiał o 500kg złota ukrytym w (...) Tytuł: "Złoto Bydgoszczy".
Zachęcam do przeczytania.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: poniedziałek, 24 cze 2013, 07:36
autor: Maciej Kulesza
Most Fordoński. Niemcy dwukrotnie budowali go i wysadzaliMost Fordoński został oddany do użytku 120 lat temu jako najdłuższy most w Niemczech. Od tamtego czasu został kilkukrotnie wysadzony w powietrze i odbudowany. Zobacz historię mostu na archiwalnych zdjęciach.
Więcej w Gazecie Wyborczej
http://bydgoszcz.gazeta.pl/fordon/56,11 ... dzali.html
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: wtorek, 8 paź 2013, 10:15
autor: 7pit_er
Maciej Kulesza pisze:Most Fordoński. Niemcy dwukrotnie budowali go i wysadzaliMost Fordoński został oddany do użytku 120 lat temu jako najdłuższy most w Niemczech. Od tamtego czasu został kilkukrotnie wysadzony w powietrze i odbudowany. Zobacz historię mostu na archiwalnych zdjęciach.
Więcej w Gazecie Wyborczej
http://bydgoszcz.gazeta.pl/fordon/56,11 ... dzali.html
średni ten opis z gazety.pl, ale chociaż zdjęcia dobre wzięli
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: niedziela, 13 paź 2013, 18:53
autor: Maciej Kulesza
Ciekawą relację znalazłem Pana Adama Reszki.
Dotyczy ona sposobu wydobywania z rzeki przęseł rzecznych. Pan Adam przeczytał mój materiał na stronach MMBydgoszcz cytowany wyżej.
Relacja pochodzi z strony Żeglugi Wrocław.
http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ad_id=1011Te linki Panie Januszu, to niezwykle cenny materiał, dokumentujący dzieje i losy fordońskiego mostu. Że też udoło się to Panu wyszperać! Krótko po wojnie na moich oczach usuwano utrudniające żeglugę przęsła zalegające w korycie Wisły. Robił to dźwig pływający "Derrick" z amerykańskiego demobilu, który dotarł na Wisłę z ramach pomocy UNRRA. Składał się z sześciu potężnych pontonów, rozłączanych do holowania. Był zaopatrzony w długi żuraw do podnoszenia elementów ciężkich. Na pokładzie działał zespół silników dwusuwowych typu Gray-Marine z pompowtryskami osobno na każdy cylinder do żurawia-podnośnika i agregatów prądotwórczych. "Derrick" rozpoczął funkcjonowanie od uporządkowania mostów tczewskich i idąc dalej w górę czyścił szlak żeglowny Wisły aż do Annopola. Zanim wybudowano nowy most, w Fordonie przeprawę międzybrzegową obsługiwał prom parowy "Wodnik" ex "Saper". W Chełmnie saperzy sowieccy wybudowali most drewniany średniowodny kunsztownej roboty obok zwalonego stalowego. Jego konstrukcja została naruszona przez pochód lodów i jako uszkodzony został rozebrany.
Interesujące zdjęcia Mostu w Fordonie można znaleźć tutaj
http://www.kujavia.pl/pl/tresc/most-for ... i-czesc-ii
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: środa, 5 mar 2014, 21:29
autor: bunkier
.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: środa, 5 mar 2014, 21:57
autor: Maciej Kulesza
Piękny kadr zniszczonego mostu. Pierwszy raz widzę takie zdjęcie. Cztery przęsła rzeczne leżą w korycie rzeki. Niemcy musieli natychmiast - przynajmniej jedno z nich - usunąć, aby udrożnić żeglugę.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: piątek, 19 wrz 2014, 11:49
autor: Ewing
Ciekawa fotka mostu z widoczną kładką remontową, która jak widać poruszała się na szynach wbudowanych w poszczególne przęsła.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: niedziela, 21 cze 2015, 18:11
autor: Ewing
Dzieło piechoty stan obecny. Jak widać wycięto kilka drzew i wykarczowano krzaki.
Widać pozostałości po wale ziemnym.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: sobota, 12 wrz 2015, 12:59
autor: GrapHite
Jutro czyli 13.09.2015 widzimy się z tymi, którzy chcą zobaczyć to miejsce wspólnie z nami. Pojeździmy po okolicy rowerami. Wydarzenie:
http://forum.bsmz.org/viewtopic.php?f=5&t=7652
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: niedziela, 13 wrz 2015, 19:41
autor: Stanislaw
Poprzedni most kończył się przed czerwonym, kolejowym budynkiem. Do tego budynku prowadzi sfatygowana droga asfaltowa, od skrzyżowania przy cmentarzu. jeszcze z czasów międzywojennych. Fragment drogi jest widoczny na zdjęciu. zawsze mnie zastanawiało, dlaczego na tym odcinku jest asfalt. Po obejrzeniu starych map, zrozumiałem, ze to był dojazd do mostu. Pamiętam, że do czasu naprawy mostu, pociąg, z parowozem na przodzie, dojeżdżał tylko do tego miejsca. Potem trzeba było dojść pieszo nasypem i mostem do promu przez Wisłę. Zdjęcie tego promu jest na forum. Następnie pociąg wracał do Ostromecka, i tam parowóz przechodził na czoło pociągu. Przepisy kolejowe. W tym domu mieszkał p.Pliszka.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: sobota, 19 wrz 2015, 22:03
autor: Ewing
Dwie ciekawe fotki, które pierwszy raz widzę (z ebay.de).
Szkoda, że tak słabej jakości.
Fotki jak widać z rozbiórki uszkodzonego mostu/przygotowań do odbudowy.
Na drugim zdjęciu widać, że po lewej stronie nie ma już górnej części blokhauzu, który został uszkodzony w wybuchu.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: wtorek, 22 wrz 2015, 17:21
autor: seth
Szkoda że temu "Niemcu" łapa się zatrzęsła. Pierwszy raz widzę ten most, z takiej perspektywy.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: środa, 21 paź 2015, 16:09
autor: BYDZIAK 1958
Dwa widoki na zniszczony most, ze strony 'S.B.'
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: środa, 21 paź 2015, 18:37
autor: Ewing
Wszystko ok tylko pierwszy to nie most w Fordonie, a o ile się nie mylę Grudziądz.
Na szybko najbardziej to widoczne po konstrukcji "słupów" pod linię energetyczną.
Widać to również w konstrukcji przęseł - u nas nie ma tych pionowych łączeń - wszystkie belki krzyżowały się tworząc karo.
Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: środa, 21 paź 2015, 19:39
autor: BYDZIAK 1958
Ewing pisze:Wszystko ok tylko pierwszy to nie most w Fordonie, a o ile się nie mylę Grudziądz.
Na szybko najbardziej to widoczne po konstrukcji "słupów" pod linię energetyczną.
Widać to również w konstrukcji przęseł - u nas nie ma tych pionowych łączeń - wszystkie belki krzyżowały się tworząc karo.
^^^ Od razu coś mi nie pasowało, ale byłem po prostu za leniwy, żeby to sprawdzić.
Złożyłem, że skoro znalazło się to już na 'S.B'., to pewnie jest sprawdzone.

Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: poniedziałek, 26 paź 2015, 16:26
autor: Mac
Budowa mostu

Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: poniedziałek, 26 paź 2015, 19:31
autor: Ewing
Cała seria tych zdjęć z budowy mostu jest już w tym wątku

Re: Most fordoński oraz jego umocnienia
: piątek, 30 paź 2015, 21:11
autor: Ewing
kolejna, chyba wcześniej nigdzie nie publikowana fotka z ebay.de