Tramwaje w Bydgoszczy

To co jeszcze pozostało i to czego już nie ma. Nie tylko militarne
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Stara zajezdnia tramwajowa jest już odnowiona i zaczęło się jej nowe, niestety nie tramwajowe życie. Pozostawiono jednak na zewnątrz, na pamiątkę, kilka torów prowadzących do jej dawnego wnętrza. Z dawnego parkanu, składającego się z ceglanych murów i słupków, oraz żelaznych przęseł osadzonych między nimi, pozostawiono tylko jedno przęsło 'płotu' ze słupkami i jedno wąskie, chyba po furtce.
Załączniki
Z1.JPG
Z1.JPG (62.47 KiB) Przejrzano 20964 razy
Z2.JPG
Z2.JPG (81.29 KiB) Przejrzano 20964 razy
Z3.JPG
Z3.JPG (92.62 KiB) Przejrzano 20964 razy
Z4.JPG
Z4.JPG (57.19 KiB) Przejrzano 20964 razy
Awatar użytkownika
GrapHite
BSMZ Bunkier
Posty: 6984
Rejestracja: wtorek, 16 gru 2008, 00:00

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: GrapHite »

Cieszy pozostawione torowisko. Mam nadzieję, że pozostanie tak bardzo długo, fajna pamiątka tego miejsca.
Tak sobie myślę, że na ścianie powinna zawisnąć tablica informacyjna.
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
monter1951
brak
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: monter1951 »

viewtopic.php?f=13&t=8298 Na haczyku z zagadki na pewno wisiała trakcja tramwajowa.Pajęczyna podciągów, naciągów i odciągów potrzebowała wielu haczyków a nad trakcją wisiała jeszcze sieć oświetleniowa. Haczyki takie lub podobne są na starych trasach linii tramwajowych. Na ulicach: Kordeckiego, Św. Trójcy, Poznańskiej, Długiej itd. Są haczyki w lepszym i gorszym stanie. Mocowanie w kółku najprawdopodobniej miało służyć do zawieszenia trakcji trolejbusowej. Mocowania takie spotkamy na ul. Poznańskiej, Nowym Rynku i Zbożowym Rynku. Na wprost DYWIDAGA też są takie. Problem z Dywidagiem powoli sam się rozwiązuje.
Po za tym na kamienicach jest wiele różnych haków.
Załączniki
img099e.jpg
img099e.jpg (129.97 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250948a.jpg
P3250948a.jpg (129.97 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250945a.jpg
P3250945a.jpg (191.77 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3120916a.jpg
P3120916a.jpg (190.01 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3120904a.jpg
P3120904a.jpg (120.89 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250974a.jpg
P3250974a.jpg (142.22 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250937a.jpg
P3250937a.jpg (197 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250942a.jpg
P3250942a.jpg (114.41 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250976a.jpg
P3250976a.jpg (160.93 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3250978a.jpg
P3250978a.jpg (152.79 KiB) Przejrzano 20931 razy
P3120921a.jpg
P3120921a.jpg (127.7 KiB) Przejrzano 20931 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Dwa ciekawe zdjęcia z FB. Wagon tramwajowy poniżej, służył jako 'altanka', w pobliżu obecnej ul. Cz. Nieduszyńskiego. (W lipcu 1990 robiłem tam małe ujęcie kamerką 2X8S i też w przelocie utrwaliłem ten wagon. Filmik jest słabiutkiej jakości.)
Drugie zdjęcie z najdalej, początku lat siedemdziesiątych XXw., pokazuje tramwaj jadący od strony ul.Skłodowskiej, na nie istniejącej już trasie ulicą Jurasza.
Załączniki
WPK 154
WPK 154
R Brzezinski.JPG (60.53 KiB) Przejrzano 20833 razy
Jurasza.JPG
Jurasza.JPG (33.75 KiB) Przejrzano 20833 razy
majsterlow
brak
Posty: 50
Rejestracja: środa, 15 maja 2013, 18:58

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: majsterlow »

Nie martw się słabą jakością, tylko spróbuj to wrzucić :) Każda pamiątka z tych czasów jest niezwykle cenna.
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Jak do tej pory, nie miałem okazji przeglądać tego materiału... :oops:

Tymczasem, pewne zdjęcie które tu też chyba było, pojawiło się na FB. W jego prawej części (1), widać fragment pojazdu, który dotarł do nas z Krakowa. W książce 'BT', opisany jest ten model i jego zdjęcie (2). Przeróbki czoła, o których tam mowa, zmieniły jego wygląd. Ale ta krawędź, którą widać na zdjęciu z Wilczaka, bardziej przypomina 'oryginał' (3), a więc bez przeróbki. Jeśli założyć, że tak jest, to pewnie mieliśmy 'Krakowiaki', zarówno po przeróbkach, jak i oryginalne. Chyba, że przebudowa czoła nastąpiła nieco później, po np. stwierdzeniu przekraczania pudła, skrajni na łukach...
Załączniki
krakowiaczek.JPG
krakowiaczek.JPG (98.01 KiB) Przejrzano 20722 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

"Stara Bydgoszcz", na FB ma filmik z czasów chyba wczesnego Gierka, na którym w mniej więcej połowie, (filmik jest krótki), przemyka nasz pierwszy przegubowiec.
Wciąż wierzę w to, że ktoś kiedyś zrobił zdjęcie jednemu z Walkerów, jeżdżących po wojnie po naszych torach. Może doczekam jego upublicznienia. 8-)
Załączniki
przegubowiec.JPG
przegubowiec.JPG (23.37 KiB) Przejrzano 20663 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

Na znanym, starym widoku Starego Rynku, (który jest również zamieszczony w temacie SR), widać tramwaj konny. Ale konia ciągnącego wagon, widać bardzo słabo. Dopiero powiększając zdjęcie, można go dostrzec. Dokonałem małego retuszu, by bardziej wyeksponować tego konika, zmierzającego ze swym tramwajem w stronę mostu. Jednocześnie, usunąłem białego konia, który zapewne przyciągną na rynek jedną z furmanek, bo to jak widać był dzień targowy. (Koń ten odwracał uwagę osób oglądających zdjęcie, od swego zapracowanego kolegi.) Tramwaj był w ruchu i na zdjęciu wyszedł rozmazany. Również i z tego powodu zmieniłem jego najbliższe otoczenie.
To jest chyba jedna z dwóch znanych starych fotografii, na której został utrwalony nasz tramwaj konny.
Załączniki
T konny na SR.JPG
T konny na SR.JPG (79.47 KiB) Przejrzano 20547 razy
Mac
brak
Posty: 1102
Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: Mac »

Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^
Było, tu, na str 10 i jeszcze w innym temacie. 8-)
Mac
brak
Posty: 1102
Rejestracja: piątek, 30 kwie 2010, 16:59

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: Mac »

1919
Załączniki
1919.jpg
1919.jpg (34.17 KiB) Przejrzano 20296 razy
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: bunkier »

Drugie i trzecie zdjęcie to nie Bydgoszcz, tylko Toruń.
wichura
brak
Posty: 1177
Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Lokalizacja: B-szcz

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: wichura »

Zaś czwarte zdjęcie pokazuje ciekawostkę. Obecnie gdy jest prowadzony jakiś remont po prostu zamyka się ruch tramwajowy. Niegdyś zakładano tymczasowe zwrotnice i remont robiono jednostronnie pod ruchem, a tramwaje naprzemiennie jeździły przez krótki jednotorowy odcinek. Ostatni raz takie rozwiązanie zastosowano w Bydgoszczy jakieś 10 lat na Toruńskiej. I zapewne zdecydowano się na nie wyłącznie dlatego, że remont odciąłby większą cześć miasta od zajezdni...
Na zdjęciu w tle widać, że trwa remont na torowisku na Dworcowej, a po powiększeniu chyba nawet widać samą zwrotnicę.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: bunkier »

Bo kiedyś remonty robiono z głową. Co prawda po takim remoncie następował remont remontu, ale w tej kwestii to się nic nie zmieniło.
Co do zdjęcia, to raczej nie jest to remont torowiska. Zwrotnicy nie widać. Rozkopana jest ulica.
Załączniki
Dwor.jpg
Dwor.jpg (56.54 KiB) Przejrzano 20191 razy
Awatar użytkownika
BYDZIAK 1958
brak
Posty: 7172
Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: BYDZIAK 1958 »

^^^ Zwrotnicy nie widać, ale mogła tam być. Wykop jest dosyć szeroki.

Zdjęcie zrobione w czasach, gdy na Okole kursowała '2'.
Załączniki
okole.JPG
okole.JPG (46.23 KiB) Przejrzano 20138 razy
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: bunkier »

BYDZIAK 1958 pisze:^^^ Zwrotnicy nie widać, ale mogła tam być. Wykop jest dosyć szeroki.


Zwrotnica w wykopie? ;)

BYDZIAK 1958 pisze:Zdjęcie zrobione w czasach, gdy na Okole kursowała '2'.


Zdjęcie zrobione w 1970 roku, w tamtym czasie „łabędź” jeździł na linii Bielawy – Okole.
szesnasty
brak
Posty: 445
Rejestracja: piątek, 22 sty 2016, 01:28

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: szesnasty »

Zapytam nieśmiało…
Bierzecie pod uwagę to, że starsze tramwaje były wyposażone w dwie kabiny sterownicze?
Wyjaśniałoby to brak zwrotnicy.
Awatar użytkownika
bunkier
brak
Posty: 5306
Rejestracja: czwartek, 9 paź 2008, 23:00
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: bunkier »

Zgadza się, wagon silnikowy typu 5N był dwukierunkowy. Jak "krzesełko" jeździło na Zawiszę, to tam te wagony sprawdzały się na mijance.
wichura
brak
Posty: 1177
Rejestracja: środa, 9 sty 2013, 13:53
Lokalizacja: B-szcz

Re: Tramwaje w Bydgoszczy

Post autor: wichura »

bunkier pisze:Zgadza się, wagon silnikowy typu 5N był dwukierunkowy. Jak "krzesełko" jeździło na Zawiszę, to tam te wagony sprawdzały się na mijance.


Nie tylko tam. Od likwidacji trójkąta manewrowego przy Staroszkolnej pętla na Okolu do końca swego funkcjonowania (a więc do 1984 r.) to nie była typowa pętla tylko motorniczy odczepiał wagony od pierwszego wagonu i nawracał podłączając potem wagony z drugiej strony. Jeszcze zabawniej takie manewry wyglądały przy Zawiszy, gdy przed odjazdem pierwszego składu pojawiał się już kolejny - drugiej jeżdżącej tam linii.
Zastanawia mnie też wygląd pętli na Wilczaku. Podejrzewam, że kiedyś to też nie była typowa pętla, a mijanka. Aczkolwiek nie potrafiłem znalaźć na to potwierdzenia
Sam wóz 5N był dwukierunkowy. Drzwi, znajdujące się po obu stronach, najczęściej otwierano ręcznie (czasem odważniejsi pasażerowie wyskakiwali na światłach przy Śniadeckich np. ), zaś motorniczy najczęściej chcąc sobie zapewnić pewną intymność siedział za... kotarą. Pamiętam jeszcze jedną charakterystyczną rzecz. Wiele wozów tramwajowych miało w środku napis "niedotarty".
ODPOWIEDZ