Bydgoska Kolej Dojazdowa
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Hej, jestem nowy lecz nieco wtajemniczony w historie wąskiego toru Bydgosko Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej
bardzo ciekawe informacje, jeśli chcielibyście co nieco więcej zapraszamy na nasze forum Wyrzyskiej Kolejki wraz z Lisiogonkiem staramy ocalić od zapomnienia takie ciekawostki. www.wkp600mm.fora.pl
(jeśli nie mogę udostępniać linków - bardzo przepraszam moderatorów)
-
lisiogonek
- brak
- Posty: 246
- Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Sądzę (z autopsji) że łuki na ŻKP są łagodniejsze niżeli te nasze na WKP, szczególnie w okolicach doliny Białośliwki mamy dużo ostrych łuków połączonych ze sporym nachyleniem. Zapewne w dolinie Brdy tory musiały być kładzone na ostrych łukach i mocnych pochyleniach ...
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
RadekO pisze: (jeśli nie mogę udostępniać linków - bardzo przepraszam moderatorów)
Link związany jak najbardziej z tematem, więc jest OK
Poczytajcie:
http://www.rynek-kolejowy.pl/28087/Likw ... ecinku.htm
Ręce i nogi opadają
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Niegdysiejszy szlak, czyli ul. Biwakowa, widok w kierunku Restauracji ze starej pętli autobusu 58:

Tu z kolei mamy przed sobą szlak w kierunku karbidowni. Z prawej strony słabo widoczna brukowana droga, za plecami rzut kamieniem do łuku od Restauracji.

Tu z kolei mamy przed sobą szlak w kierunku karbidowni. Z prawej strony słabo widoczna brukowana droga, za plecami rzut kamieniem do łuku od Restauracji.
Situation Normal All F....... Up
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
RadekO pisze:Hej, jestem nowy lecz nieco wtajemniczony w historie wąskiego toru Bydgosko Wyrzyskiej Kolei Dojazdowejbardzo ciekawe informacje, jeśli chcielibyście co nieco więcej zapraszamy na nasze forum Wyrzyskiej Kolejki wraz z Lisiogonkiem staramy ocalić od zapomnienia takie ciekawostki. http://www.wkp600mm.fora.pl
(jeśli nie mogę udostępniać linków - bardzo przepraszam moderatorów)
Zaglądałem tam troszkę, ale akurat o odcinkach Bydgoszcz-Smukała i Smukała-Maksymilianowo zbyt wiele nie znalazłem. No chyba że słabo szukałem
O właśnie tej fotki brakuje do kompletnego opisu przebiegu trasy do Karbidowni! Dzieki.
I na dokładkę jeszcze to:

...i jedziemy kolejką dalej
prawdopodobnie jest to zachodni jaz, stanowiący wjazd na groblę od strony fabryki karbidu..

... a to pozostałość po jakiejś drewnianej konstrukcji. Widok z drugiego brzegu.

... teraz parę fotek z brzegu wschodniego. Tu zachowała się znacznie większa cześć betonowego przyczółka, który był jednocześnie mostem łączącym groblę i prowadził nad kanałem doprowadzającym wodę do elektrowni wodnej.

... resztki torów w betonowej nawierzchni...

... 600 mmm!


Widoczne na zdjęciach stalowe balustrady są oryginalne. Widać to znakomicie na starych fotografiach zamieszczonych przez WDW w wątku o Carbidfabrik Muhlthal

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Małe sprostowanie - autorem wątku o karbidowni jest MWS.
-
lisiogonek
- brak
- Posty: 246
- Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Na Forum Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej zajmujemy się głównie stroną że się tak wyrażę "zachodnią" sieci dawnych Bydgosko-Wyrzyskich Kolei Dojazdowych. Tym niemniej wschodnia część dawnej BKP jest ogromnie ciekawa - tym bardziej że od wielu lat już nie istnieje. Poszukiwanie śladów w terenie jest pasjonującym zajęciem i bardzo spodobało się Forumowiczom, co wnioskuję po ilości postów. Obecnie pozostaję raczej biernym obserwatorem - choć kilka wypraw tropem 600mm szlaków mam zaliczonych. Nie mam pod ręką fotek z tych wypraw, a trochę zazdroszczę Forumowiczom że wklejają takie ciekawe foto, więc postanowiłem wkleić współczesne zdjęcie jak najbardziej historycznego taboru jeżdżącego po istniejącej części sieci BKD .

Zdjęcie przedstawia skład towarowy z brankardem ciągnięty lokomotywą LD1-1 jadący w charakterze pociągu roboczego późnym latem 2009 w okolicach mijanki Kocik Młyn 3,2 km

Zdjęcie przedstawia skład towarowy z brankardem ciągnięty lokomotywą LD1-1 jadący w charakterze pociągu roboczego późnym latem 2009 w okolicach mijanki Kocik Młyn 3,2 km
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
bunkier pisze:Małe sprostowanie - autorem wątku o karbidowni jest MWS.
Oczywiscie. Nie wiem czemu mi się tak pokręciło
lisiogonek: no cóż, my mamy dużo fajnych śladów po kolejce, a Wy fajną kolejkę
jeszcze jedno zdjęcie potwierdzające obecność torowiska...

... i panoramiczny widok na przyczółek wschodni z miejsca w którym kiedyś był przyczółek zachodni i jaz spiętrzający.

... żegnamy Brdę, i ciuchcia rusza w kierunku Maksymilianowa pod górę...

... tory będą biegły z lewej strony drogi, w niewielkim wąwozie...

... i przecinają dzisiejszą ulicę Rajską...

... to samo skrzyżowanie widziane z innej strony ...

... dalej tory biegły wzdłuż drogi, w kierunku skarpy przy dzisiejszej ul. Smulaskiej..

Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
...dalej tory kolejki biegły przez krótki odcinek ok. 300m niewielkim wąwozem, równolegle z istniejąca do dziś drogą. Nastepnie przecinały ul Smukalska w widocznym na zdjęciu miejscu i skręcając lekko w lewa stronę, na niewielkim nasypie, biegły pod górę, w stronę Maksymilianowa.

Moją uwagę zaabsorbowała ciekawostka dotycząca rodzaju zastosowanych szyn. Ogrodzenie "Restauracji Leśnej" wykonano, prawdopodobnie z szyn pochodzących z rozbiórki pobliskiego torowiska. Grubość główki szyny uwidoczniłem na fotografii (nie zabrałem suwmiarki, więc poglądowo wykorzystałem nałóg mojej małżonki
)

... jak widać na napisie z paczki papierosów, szerokość szyny to odcinek od krawędzi paczki do połowy szerokości litery "N". Natomiast przekrój szyny znajdującej się w jezdni przyczółku dawnego mostu w Smukale Dolnej wygląda tak:

Szyna ma inna konstrukcję (z rowkiem), jej główka jej znacznie szersza, wysokość całej szyny jest także dużo większa. Zastanawia mnie czy owa masywniejsza szyna została zamontowana już w okresie budowy przeprawy, jezeli tak to czy wynikało to z uwarunkowań technicznych, tzn. czy technologia budowy torowiska na mostach przewiduje kładzenie masywniejszych szyn w celu ewentualnego zmniejszenia ugięcia szyny, a tym samym zmniejszenia punktowego przekazywania siły na konstrukcję mostu? Lub z innych powodów. A może w okresie budowy przeprawy eksploatowano już cięższe wagony 4-osiowe? A może po prostu całkiem przypadkowo zamontowano staroużyteczne szyny z remontowanych torowisk kolei normalnotorowej, ze względów oszczędnościowych?

Moją uwagę zaabsorbowała ciekawostka dotycząca rodzaju zastosowanych szyn. Ogrodzenie "Restauracji Leśnej" wykonano, prawdopodobnie z szyn pochodzących z rozbiórki pobliskiego torowiska. Grubość główki szyny uwidoczniłem na fotografii (nie zabrałem suwmiarki, więc poglądowo wykorzystałem nałóg mojej małżonki

... jak widać na napisie z paczki papierosów, szerokość szyny to odcinek od krawędzi paczki do połowy szerokości litery "N". Natomiast przekrój szyny znajdującej się w jezdni przyczółku dawnego mostu w Smukale Dolnej wygląda tak:

Szyna ma inna konstrukcję (z rowkiem), jej główka jej znacznie szersza, wysokość całej szyny jest także dużo większa. Zastanawia mnie czy owa masywniejsza szyna została zamontowana już w okresie budowy przeprawy, jezeli tak to czy wynikało to z uwarunkowań technicznych, tzn. czy technologia budowy torowiska na mostach przewiduje kładzenie masywniejszych szyn w celu ewentualnego zmniejszenia ugięcia szyny, a tym samym zmniejszenia punktowego przekazywania siły na konstrukcję mostu? Lub z innych powodów. A może w okresie budowy przeprawy eksploatowano już cięższe wagony 4-osiowe? A może po prostu całkiem przypadkowo zamontowano staroużyteczne szyny z remontowanych torowisk kolei normalnotorowej, ze względów oszczędnościowych?
- Misia
- Moderator

- Posty: 5048
- Rejestracja: niedziela, 18 paź 2009, 19:10
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
No dobra, to teraz muszę lecieć po paczkę fajek, żeby zmierzyć szerokość pudełka do literki N?
W castoramach i innych lirojach dają papierowe miarki. Włóż jedną w torbę na rowerze i nie będzie problemu następnym razem
W castoramach i innych lirojach dają papierowe miarki. Włóż jedną w torbę na rowerze i nie będzie problemu następnym razem
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Były specjalne rodzaje szyn dla kolejek wąskotorowych, podczas remontów montowano również staroużytecznne szyny normalnotorowe (których również jest parę typów stosownie do zakładanego obciążenia ruchem danego szlaku), dlatego są różnice w wymiarach szyn.
Niegdyś zakupiłem sobie książkę pt. Drogi kolejowe i rozjaśniło się sporo takich zagadnień. Szyny "z rowkiem" analogicznie do tramwajowych stosowano zapewne tam gdzie wykolejenie składu byłoby szczególnie niebezpieczne (mosty, wiadukty). Na kolejach normalnotorowych na takich budowlach stosuje się wykolejnice - dodatkowe szyny zamontowane równolegle pomiędzy szlakowymi.
Niegdyś zakupiłem sobie książkę pt. Drogi kolejowe i rozjaśniło się sporo takich zagadnień. Szyny "z rowkiem" analogicznie do tramwajowych stosowano zapewne tam gdzie wykolejenie składu byłoby szczególnie niebezpieczne (mosty, wiadukty). Na kolejach normalnotorowych na takich budowlach stosuje się wykolejnice - dodatkowe szyny zamontowane równolegle pomiędzy szlakowymi.
Situation Normal All F....... Up
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Dzięki za merytoryczną odpowiedź. Czyli kształt zamontowanej szyny (z rowkiem) wynika z na pewno z faktu, iż torowisko jest na moście, a to że szyna jest grubsza/ większa - może wynikać z rożnych powodów, które wymieniono powyżej
Na koniec części dotyczącej Smukały Dolnej hipotetyczny przebieg przeprawy przez Brdę. Nie uwzględniłem "wyspy" która znajdowała się pomiędzy korytem Brdy i kanałem roboczym doprowadzający wodę do elektrowni 9przekracza to moje zdolności rysunkowe
). Znakomicie zostało to zilustrowane w tym wątku : viewtopic.php?f=9&t=2771

Na koniec części dotyczącej Smukały Dolnej hipotetyczny przebieg przeprawy przez Brdę. Nie uwzględniłem "wyspy" która znajdowała się pomiędzy korytem Brdy i kanałem roboczym doprowadzający wodę do elektrowni 9przekracza to moje zdolności rysunkowe

- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Tam nie było takiego długiego mostu. Na środku była wyspa pomiędzy rzeką, a kanałem roboczym. Widoczne jest to wszystko w tym wątku viewtopic.php?f=9&t=2771
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Przecież napisałem powyżej zdjęcia:
" Nie uwzględniłem "wyspy" która znajdowała się pomiędzy korytem Brdy i kanałem roboczym doprowadzający wodę do elektrowni (przekracza to moje zdolności rysunkowe
). Znakomicie zostało to zilustrowane w tym wątku : viewtopic.php?f=9&t=2771 "
" Nie uwzględniłem "wyspy" która znajdowała się pomiędzy korytem Brdy i kanałem roboczym doprowadzający wodę do elektrowni (przekracza to moje zdolności rysunkowe
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Miho pisze:Przecież napisałem powyżej zdjęcia:
Tak to już jest jak za szybko i na wyrywki czytam niektóre wątki
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Tak, tak...kolega już długim weekendem żyje i myślami po Explozeum błądzi 
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Po przecięciu ul. Smukalskiej tory kolejki zaczynaly wspinać się lagodnym łukiem na wzniesienie. Poczatkowa cześć nasypu leży dziś na terenie prywatnej posesji, ale kilkadziesiąt metrów dalej widać juz w lesie pozostałości nasypu dość wyraźnie...

...dalej tory łagodnie wspinają się łukiem na wzniesienie...

...wzdłuż nasypu biegnie piaszczysta droga. Nasyp jest cały czas dość czytelny...

...to widok w dół wzniesienia, w stronę Smukały...

...widoczne nieduże nachylenie stoku. Ze względu na konieczność utrzymania stałego, niewielkiego nachylenia torowisko biegło takze niewielkim wąwozem...

... a to zdjęcie przedstawia odcinek znajdujący się już na wzniesieniu. Kierunek Maksymilianowo.

-- 16 lis 2011 --
Czy zamiast "wykolejnice" nie miałeś na mysli "odbojnice"

...dalej tory łagodnie wspinają się łukiem na wzniesienie...

...wzdłuż nasypu biegnie piaszczysta droga. Nasyp jest cały czas dość czytelny...

...to widok w dół wzniesienia, w stronę Smukały...

...widoczne nieduże nachylenie stoku. Ze względu na konieczność utrzymania stałego, niewielkiego nachylenia torowisko biegło takze niewielkim wąwozem...

... a to zdjęcie przedstawia odcinek znajdujący się już na wzniesieniu. Kierunek Maksymilianowo.

-- 16 lis 2011 --
WDW pisze:Na kolejach normalnotorowych na takich budowlach stosuje się wykolejnice - dodatkowe szyny zamontowane równolegle pomiędzy szlakowymi.
Czy zamiast "wykolejnice" nie miałeś na mysli "odbojnice"
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Świetna wizualizacja:) sam chętnie wybrałbym się na wycieczkę śladami kolejki, ale to już na wiosnę.
-
lisiogonek
- brak
- Posty: 246
- Rejestracja: wtorek, 12 kwie 2011, 18:50
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Z całą pewnością wykolejnicą nie można nazwać tych szyn które są wbudowane wewnątrz toru np. na mostach. Wykolejnica jest to urządzenie służące do wykolejenia zbiegłych wagonów z torów bocznych zanim wjadą na tor szlakowy.
Re: Bydgoska Kolej Dojazdowa
Się kajam, muszę się dokształcić w terminologii kolejowej 
Situation Normal All F....... Up