Strona 2 z 2

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

: czwartek, 5 sty 2023, 15:39
autor: Hrab

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

: czwartek, 5 sty 2023, 21:44
autor: Hrab
Wracając do przedwojennego zdjęcia tego mostu https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... t=0#p77387, to prócz kratownicy widać też, że przyczółki mają poszerzoną podmurówkę pod przęsło, a obecnie mają jednolitą szerokość. Czyli jeśli to rzeczywiście ten most, to musiał być gruntownie przebudowany.
Trochę poczytałem na temat wysadzenia w różnych wątkach o walkach wrześniowych i podobno był zaminowany, ale w 1939 go nie wysadzono. O 1945 nic nie znalazłem.

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

: sobota, 7 sty 2023, 14:59
autor: Hrab
A mogłoby to tak wyglądać. Zdjęcie mostu na Brdzie w Tucholi za: https://inzynieria.com/mosty/wiadukty_k ... -pomorskim

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

: sobota, 7 sty 2023, 16:00
autor: Ewing
Hrab pisze:Wracając do przedwojennego zdjęcia tego mostu https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... t=0#p77387, to prócz kratownicy widać też, że przyczółki mają poszerzoną podmurówkę pod przęsło, a obecnie mają jednolitą szerokość. Czyli jeśli to rzeczywiście ten most, to musiał być gruntownie przebudowany.
Trochę poczytałem na temat wysadzenia w różnych wątkach o walkach wrześniowych i podobno był zaminowany, ale w 1939 go nie wysadzono. O 1945 nic nie znalazłem.
Most na starej fotografii ma łuki w całości z kamienia, a ten obecny o ile się nie mylę wylewkę betonową. Możliwe, że powstała w chwili poszerzania przyczółków.
Pytanie tylko kiedy to się stało i kiedy wymienione zostało przęsło. Raczej musiało być to zaraz po wojnie, albo jeszcze w jej trakcie, bo przy planowaniu Zalewu w tej sytuacji zmieniono by przy okazji konstrukcję na górną kratę, tak aby umożliwić pod nią żeglugę.

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

: sobota, 7 sty 2023, 18:14
autor: Hrab
No tak. Te betonowe łuki raczej nie były wykonane w czasie budowy linii kolejowej, bo technologia żelbetu nie była wtedy w budownictwie konstrukcyjnym powszechna. Bydgoski most żelbetowy obok dwóch ceglanych nad Brdą koło dworca: https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... B3w#p53400 powstawał dopiero w 1913 roku i ukończono go w 1915, a zalicza się do pierwszych takich rozwiązań. Czyli to jest rozwiązanie zastosowane po uszkodzeniach wojennych lub na okoliczność podwyższania z chwilą powstania zalewu, co było wcześniej dyskutowane. Jeśli robiono to około 1960, to mogli rzeczywiście inaczej wykonać kratę, choćby ze względu na tratwy, ale może wtedy niekoniecznie się tym przejmowano. Jakby nie było, świadczy to o głębokiej ingerencji w ten most, tylko dziwna jest sprawa wzoru kratownicy i tej kładki. W okolicy samego mostu były 4 bindugi do spławu drewna. A powyżej wiele więcej. No chyba, że to inny most.

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

: niedziela, 15 sty 2023, 12:56
autor: Hrab
Lato 2022