Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Post autor: Hrab »

Załączniki
160850757129f51eeb2b06d7d46535d5749b51e95d-2818.jpg
160850757129f51eeb2b06d7d46535d5749b51e95d-2818.jpg (73.82 KiB) Przejrzano 2413 razy
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Post autor: Hrab »

Wracając do przedwojennego zdjęcia tego mostu https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... t=0#p77387, to prócz kratownicy widać też, że przyczółki mają poszerzoną podmurówkę pod przęsło, a obecnie mają jednolitą szerokość. Czyli jeśli to rzeczywiście ten most, to musiał być gruntownie przebudowany.
Trochę poczytałem na temat wysadzenia w różnych wątkach o walkach wrześniowych i podobno był zaminowany, ale w 1939 go nie wysadzono. O 1945 nic nie znalazłem.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Post autor: Hrab »

A mogłoby to tak wyglądać. Zdjęcie mostu na Brdzie w Tucholi za: https://inzynieria.com/mosty/wiadukty_k ... -pomorskim
Załączniki
malowany.jpg
malowany.jpg (133.46 KiB) Przejrzano 2391 razy
Awatar użytkownika
Ewing
Admin
Admin
Posty: 6014
Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
Kontakt:

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Post autor: Ewing »

Hrab pisze:Wracając do przedwojennego zdjęcia tego mostu https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... t=0#p77387, to prócz kratownicy widać też, że przyczółki mają poszerzoną podmurówkę pod przęsło, a obecnie mają jednolitą szerokość. Czyli jeśli to rzeczywiście ten most, to musiał być gruntownie przebudowany.
Trochę poczytałem na temat wysadzenia w różnych wątkach o walkach wrześniowych i podobno był zaminowany, ale w 1939 go nie wysadzono. O 1945 nic nie znalazłem.
Most na starej fotografii ma łuki w całości z kamienia, a ten obecny o ile się nie mylę wylewkę betonową. Możliwe, że powstała w chwili poszerzania przyczółków.
Pytanie tylko kiedy to się stało i kiedy wymienione zostało przęsło. Raczej musiało być to zaraz po wojnie, albo jeszcze w jej trakcie, bo przy planowaniu Zalewu w tej sytuacji zmieniono by przy okazji konstrukcję na górną kratę, tak aby umożliwić pod nią żeglugę.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Post autor: Hrab »

No tak. Te betonowe łuki raczej nie były wykonane w czasie budowy linii kolejowej, bo technologia żelbetu nie była wtedy w budownictwie konstrukcyjnym powszechna. Bydgoski most żelbetowy obok dwóch ceglanych nad Brdą koło dworca: https://www.forum.bsmz.org/viewtopic.ph ... B3w#p53400 powstawał dopiero w 1913 roku i ukończono go w 1915, a zalicza się do pierwszych takich rozwiązań. Czyli to jest rozwiązanie zastosowane po uszkodzeniach wojennych lub na okoliczność podwyższania z chwilą powstania zalewu, co było wcześniej dyskutowane. Jeśli robiono to około 1960, to mogli rzeczywiście inaczej wykonać kratę, choćby ze względu na tratwy, ale może wtedy niekoniecznie się tym przejmowano. Jakby nie było, świadczy to o głębokiej ingerencji w ten most, tylko dziwna jest sprawa wzoru kratownicy i tej kładki. W okolicy samego mostu były 4 bindugi do spławu drewna. A powyżej wiele więcej. No chyba, że to inny most.
Awatar użytkownika
Hrab
brak
Posty: 1855
Rejestracja: sobota, 23 sty 2010, 19:51

Re: Most kolejowy nad Zalewem Koronowskim - linia nr 240

Post autor: Hrab »

Lato 2022
Załączniki
zm.jpg
zm.jpg (199.08 KiB) Przejrzano 2360 razy
ODPOWIEDZ