Tramwaje w Bydgoszczy
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
To zdjęcie pokazuje jeszcze jedną ciekawostkę. Na stanie komunikacji tramwajowej były zatem węglarki, gdyż z uwagi na rozstaw nie były to wagony kolejowe.
Zdjęcie cudowne!
Zdjęcie cudowne!
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
W czasie wczorajszego zwiedzania gazowni, natrafiłem na zdjęcie zawierające ciekawy szczegół.
Za kolejowymi węglarkami, dostrzegłem mały wagonik. Być może to jeden z tych, którymi wożono węgiel torowiskiem tramwajowym do elektrowni przy ul. Warmińskiego.
Za kolejowymi węglarkami, dostrzegłem mały wagonik. Być może to jeden z tych, którymi wożono węgiel torowiskiem tramwajowym do elektrowni przy ul. Warmińskiego.
- Załączniki
-
- wagonik.JPG (44.72 KiB) Przejrzano 10172 razy
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
BYDZIAK 1958 pisze:W czasie wczorajszego zwiedzania gazowni, natrafiłem na zdjęcie zawierające ciekawy szczegół.
Za kolejowymi węglarkami, dostrzegłem mały wagonik. Być może to jeden z tych, którymi wożono węgiel torowiskiem tramwajowym do elektrowni przy ul. Warmińskiego.
co do wagonu nie ma żadnej pewności. Może być to platforma (wagon bez burt). To tylko domysły...
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Podobne wagoniki jak ten zaznaczony pracowały na różnych zakładowych składach węgla, z reguły przewoziły w transporcie wewnętrznym węgiel rozładowany z dużych węglarek, do tego były wąskotorowe.
Situation Normal All F....... Up
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
^^^ Dlatego napisałem 'być może'. Bo wciąż nie wiemy, czy to były wagoniki specjalnie zbudowane do tego celu, czy też była to jakaś 'adaptacja', przeróbka, takich wspomnianych przez ciebie wagonów.
Były w tamtym czasie węglarki na tor 1000mm. Miały je kolejki w Piasecznie czy Gryficach. Ale takie 'oryginały' były na pewno za ciężkie na tory tramwajowe, nie wspominając o innych parametrach. Przeróbka zwykłych' dwuosiówek' naszej kolejki, przez wymianę zestawów kołowych, raczej była bez sensu. Zapewne łatwiej było np. 'podwozie', starego tramwaju konnego obudować burtami...
Były w tamtym czasie węglarki na tor 1000mm. Miały je kolejki w Piasecznie czy Gryficach. Ale takie 'oryginały' były na pewno za ciężkie na tory tramwajowe, nie wspominając o innych parametrach. Przeróbka zwykłych' dwuosiówek' naszej kolejki, przez wymianę zestawów kołowych, raczej była bez sensu. Zapewne łatwiej było np. 'podwozie', starego tramwaju konnego obudować burtami...
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Jak dobrze pójdzie, to już w przyszłym tygodniu pojawi się on na ulicach. 'Pierwszy z nowych'. Pierwsi widzicie jak będzie wyglądał. Jak ktoś ma zdjęcia ubiegłorocznego '366', to może porównać. Zmiany wyglądu, dotyczą głównie przodu i tyłu.
- Załączniki
-
- nowszy.JPG (61.71 KiB) Przejrzano 10096 razy
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Nie tak dawno jeszcze, również i my, nagłaśnialiśmy sprawę torowiska tramwajowego na ul. Mostowej. Chodziło o pozostawienie śladu w postaci fragmentu toru, po dawnej linii tramwajowej, na remontowanym moście. Miasta szanujące swoją historię, w tym przypadku mam tu na myśli tą dotyczącą komunikacji miejskiej, dbają o zachowaniu śladu po niej, na zlikwidowanych odcinkach.
Most Staromiejski z kawałkiem toru, jest teraz tego przykładem.
Jestem przekonany, że podobnie było tuż po wojnie, gdy likwidowano mały fragment torowiska na ul. Warmińskiego. I choć nie wożono tam pasażerów, (lecz węgiel do starej elektrowni), pozostawiono na pamiątkę około 5-cio metrowy fragment toru na 'skręcie' przez jej bramą. Zawsze przechodząc tam, (jako dzieciak), tory jak magnes przyciągały moje spojrzenie. I pytałem o nie. I odpowiedź zawsze była ta sama, o transporcie węgla. Ale po jakimś czasie, ktoś o tym zapomniał. Tym bardziej, że nie było tam żadnej tabliczki, czy informacji o celu pozostawienia toru. Pewnie znalazł się jakiś urzędnik, który postanowił zrobić porządek. Chyba jeszcze w latach siedemdziesiątych wyciągnięto je z bruku. Zanim pojawił się asfalt, tylko nowe kostki brukowe wskazywały ślad dawnego toru.
Może za jakiś czas, nadejdą bogatsze czasy dla miasta. I będzie można w takich miejscach jak to, czy np. na Lelewela-Jurasza, Grunwaldzkiej, czy Kordeckiego, powstawiać pamiątkowe fragmenty torów z konkretnymi opisami. Tak robią w innych szanujących historie miastach.
Poniżej przykład z Czech. (foto z netu)
Most Staromiejski z kawałkiem toru, jest teraz tego przykładem.
Jestem przekonany, że podobnie było tuż po wojnie, gdy likwidowano mały fragment torowiska na ul. Warmińskiego. I choć nie wożono tam pasażerów, (lecz węgiel do starej elektrowni), pozostawiono na pamiątkę około 5-cio metrowy fragment toru na 'skręcie' przez jej bramą. Zawsze przechodząc tam, (jako dzieciak), tory jak magnes przyciągały moje spojrzenie. I pytałem o nie. I odpowiedź zawsze była ta sama, o transporcie węgla. Ale po jakimś czasie, ktoś o tym zapomniał. Tym bardziej, że nie było tam żadnej tabliczki, czy informacji o celu pozostawienia toru. Pewnie znalazł się jakiś urzędnik, który postanowił zrobić porządek. Chyba jeszcze w latach siedemdziesiątych wyciągnięto je z bruku. Zanim pojawił się asfalt, tylko nowe kostki brukowe wskazywały ślad dawnego toru.
Może za jakiś czas, nadejdą bogatsze czasy dla miasta. I będzie można w takich miejscach jak to, czy np. na Lelewela-Jurasza, Grunwaldzkiej, czy Kordeckiego, powstawiać pamiątkowe fragmenty torów z konkretnymi opisami. Tak robią w innych szanujących historie miastach.
Poniżej przykład z Czech. (foto z netu)
- Załączniki
-
- szyna.JPG (68.12 KiB) Przejrzano 10008 razy
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Pierwszy tramwaj w Fordonie! 12 listopada 2015, koło południa.

(zdjęcie Piotr Tomasik phototrans.eu)

(zdjęcie Piotr Tomasik phototrans.eu)
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Na pewno pierwszy? Pierwszy próbny przejazd z tego co słyszałem był już w zeszłym tygodniu.
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Raczej nie, jeśli jechał to pewnie nie na całej trasie. Ten z dzisiaj jest bohaterem internetu, przynajmniej w wydaniu bydgoskim, więc jeśli kulałby się tydzień temu, to tenże internet piał by na lewo i prawo. 
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Wcześniej jeździły pojazdy techniczne. I to część z nich była dowożona samochodami. Żeby nie było wątpliwości to bez wątpienia ten wczorajszy konstal to pierwszy tramwaj pasażerski, który wjechał na ten odcinek.
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Warto tu odnotować to wczorajsze, jak by nie patrzyć, wydarzenie historyczne.
Nawet Bydziak, (dzięki Fordoniakowi), mógł przez parę chwil w tym uczestniczyć.
Poniżej link z filmem z drona.
https://www.youtube.com/watch?v=SRKYVI9Tvp4
Na zdjęciu, na scenie, patroni nowych tramwajów.
Nawet Bydziak, (dzięki Fordoniakowi), mógł przez parę chwil w tym uczestniczyć.
Poniżej link z filmem z drona.
https://www.youtube.com/watch?v=SRKYVI9Tvp4
Na zdjęciu, na scenie, patroni nowych tramwajów.
- Załączniki
-
- linia F.JPG (67.23 KiB) Przejrzano 9536 razy
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Tramwaje które stały były otwarte?
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
^^^ W czasie tych 'występów były jeszcze zamknięte. Otworzono je dopiero po 'oficjalnościach z przecięciem wstęgi'. I wtedy zainteresowani mogli je 'zwiedzać'.
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
W niedzielę były otwarte do 18.00 brakło tylko swinga i 122N. Jeżdziły zabytkowe autobusy Ikarus przegubowy,czerwony ogórek i jeszcze taki czerwony krótki nie wiem czy to Sanok?
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
jaras pisze:(...)
i jeszcze taki czerwony krótki nie wiem czy to Sanok?
To była jedno z miejskich wcieleń Sana. Niestety, tak jak i w czasach swej młodości, tak i teraz, nie zrobił na mnie wrażenia i przez to nawet nie pomyślałem, żeby zrobić mu zdjęcie. Bo właściwie trzeba było.
Dla młodych, jest pewnie atrakcją porównywalna do 'ogórków'.
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
jaras pisze:W niedzielę były otwarte do 18.00 brakło tylko swinga i 122N. Jeżdziły zabytkowe autobusy Ikarus przegubowy,czerwony ogórek i jeszcze taki czerwony krótki nie wiem czy to Sanok?
Był Ikarus? Miał być w sobotę o 9:40 na pętli na Błoniu. Czekaliśmy do 10 i nie podjechał, stąd do Fordonu nie pojechaliśmy
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Był, widzieliśmy na trasie w Fordonie.
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown
- Ewing
- Admin

- Posty: 6014
- Rejestracja: piątek, 26 gru 2008, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Fordon
- Kontakt:
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Ciekawy jest nowy dworzec przesiadkowy tramwaje/pkp.
Na dworcu brak jakiejkolwiek poczekalni, nie ma żadnej toalety, nie ma monitoringu ani automatów biletowych (pkp/MZK).
Na dworcu brak jakiejkolwiek poczekalni, nie ma żadnej toalety, nie ma monitoringu ani automatów biletowych (pkp/MZK).
Re: Tramwaje w Bydgoszczy
Ewing pisze:Ciekawy jest nowy dworzec przesiadkowy tramwaje/pkp.
Na dworcu brak jakiejkolwiek poczekalni, nie ma żadnej toalety, nie ma monitoringu ani automatów biletowych (pkp/MZK).
Czy aby nie przesadzasz?
"Czekając na idealny moment, możesz nigdy nie rozpocząć dzieła. Zaczynaj już! Zaczynaj tam, gdzie jesteś i jako ten, kim jesteś" - H. Jackson Brown