Lotnisko Bydgoszcz
- krzysztof drozdowski
- brak
- Posty: 545
- Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Lotnisko Bydgoszcz
A jesteś w stanie narysowałac na mapie np google jak ta bocznica przebiegała?
			
			
									
						
										
						- 
				monter1951
- brak
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 26 lut 2012, 19:38
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Ta bocznica jeszcze częściowo przebiega i jest widoczna na mapach. Od Trzcińca do  magazynów obok piekarni i łuk do ramp lotniskowych (już nie istniejących) po lewej stronie Szubińskiej.
			
			
									
						
										
						Re: Lotnisko Bydgoszcz
krzysztof drozdowski pisze:Seth a czy udało Ci się natrafić na jakieś raporty na temat przejęcia lotniska ?
Niestety nie. Korzystam jedynie z publikacji dotyczących lotnictwa w okresie międzywojennym. Oczywiście w powyższym kontekście, najbardziej interesuje mnie Bydgoszcz.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Zdjęcie opisane jako lotnisko Bydgoszcz, wrzesień 1939.
Jeden z hangarów zawalony. Na trawiastej płycie lotniska niemiecki samolot rozpoznawczy ( lewa strona) jakiś Heinkel He-46 ?
			
							Jeden z hangarów zawalony. Na trawiastej płycie lotniska niemiecki samolot rozpoznawczy ( lewa strona) jakiś Heinkel He-46 ?
- Załączniki
- 
			
		
				- Lotnisko 1939..jpg (44.77 KiB) Przejrzano 6790 razy
 
- krzysztof drozdowski
- brak
- Posty: 545
- Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.
			
			
									
						
										
						Re: Lotnisko Bydgoszcz
krzysztof drozdowski pisze:Dziwne. Z tego co wiem to żaden z hangarów nie został uszkodzony we wrześniu 39r.
Też mnie to interesuje. Na zdjęciach z niemieckiej kroniki coś jednak widać. Czas; 0:25 i 1:20 obiekt przed terminalem. Lotnisko było zbombardowane 1 września, co również widać na filmie. Bomby spadły na teren lądowiska, i pewnie na jeden z budynków.
https://www.youtube.com/watch?v=8TadM4CewVQ
- krzysztof drozdowski
- brak
- Posty: 545
- Rejestracja: niedziela, 29 mar 2009, 00:00
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Żaden raport jednak nie wspomina o zniszczeniu budynków na terenie lotniska. Jedynie, że zniszczona została płyta lotniska
			
			
									
						
										
						Re: Lotnisko Bydgoszcz
Nie przeczę. Film jest mało czytelny, jednak wszystko przed nami.
			
			
									
						
										
						Re: Lotnisko Bydgoszcz
Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.
			
			
									
						
										
						- 
				Dziki_Koziol
- brak
- Posty: 107
- Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Re: Lotnisko Bydgoszcz
atterdag pisze:Bocznica prowadząca do budynków przy ul. Szubińskiej powstała jako pierwsza. W późniejszym okresie (raczej po wojnie) dołączyła do niej bocznica, przebudowana następnie na drogę wyłożoną trylinką, prowadząca do magazynów na południe od lotniska. Najmłodszą z nich była, a właściwie to chyba jeszcze jest, bocznica prowadząca do lotniskowego MPS (magazynu paliw i smarów). Temat przewijał się sporo czasu na forach kolejowych.
Mógłbyś pokazać na jakiejś mapie położenie bocznicy przy Szubińskiej, i drogi wyłożonej trylinką?
P.S. Za bocznicę na MPS odpowiadało PKP. Kolejarze robili przeglądy stanu torów i narzekali na złomiarzy.
- 
				Dziki_Koziol
- brak
- Posty: 107
- Rejestracja: środa, 7 gru 2011, 22:12
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Zaznaczony przebieg rzeczonej, nieistniejącej bocznicy. Podkolorowałem szlak kolorem czerwonym.
Bocznica ku ulicy Szubińskiej jest wciąż widoczna na aktualnych i starszych mapach - vide strona MapyWIG.
			
							Bocznica ku ulicy Szubińskiej jest wciąż widoczna na aktualnych i starszych mapach - vide strona MapyWIG.
- Załączniki
- 
			
		
				- Bocznica
- 1-bocz-002.jpg (127.71 KiB) Przejrzano 6556 razy
 
Re: Lotnisko Bydgoszcz
W jednym z poprzednich postów z dn. 21 wrz 2014 pisałem o zbudowanym przez Jana Lecha mięśniolocie "Lech".
Na stronie Aeroklubu Bydgoskiego z dnia 9 czerwca 2014 r. ukazał się przedruk z Gazety Pomorskiej ;
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=1817
Wypowiada się tam wnuk konstruktora mięśniolotu Artur Lech, również pilot.
Przypomina kilka faktów związanych z jego budową . Wg. Jego relacji mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Inni starsi członkowie A.B. pamiętają go w kolorze srebrnym .
Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.
W Albumie bydgoskim G.P. Tom IV znalazłem ciekawe zdjęcie przedstawiające konstruktora Jana Lecha i jego innej, znanej ogólnie w latach 50 ub.W . konstrukcji .
			
							Na stronie Aeroklubu Bydgoskiego z dnia 9 czerwca 2014 r. ukazał się przedruk z Gazety Pomorskiej ;
http://aeroklubbydgoski.pl/?p=1817
Wypowiada się tam wnuk konstruktora mięśniolotu Artur Lech, również pilot.
Przypomina kilka faktów związanych z jego budową . Wg. Jego relacji mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję. Inni starsi członkowie A.B. pamiętają go w kolorze srebrnym .
Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.
W Albumie bydgoskim G.P. Tom IV znalazłem ciekawe zdjęcie przedstawiające konstruktora Jana Lecha i jego innej, znanej ogólnie w latach 50 ub.W . konstrukcji .
- Załączniki
- 
			
		
				- Jan Lech z modelem samolotu , rekwizytem zdjęciowym na pl. Wolności.
- SDC18309.JPG (66.49 KiB) Przejrzano 6393 razy
 
- 
			
		
				- SDC18310.JPG (61.17 KiB) Przejrzano 6393 razy
 
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Inna ciekawostka ; 
Kurt Tank.
Urodził się na Szwederowie a pobliskie lotnisko prawdopodobnie zaszczepiło w nim zainteresowanie do lotnictwa.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank
			
			
									
						
										
						Kurt Tank.
Urodził się na Szwederowie a pobliskie lotnisko prawdopodobnie zaszczepiło w nim zainteresowanie do lotnictwa.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank
- BYDZIAK 1958
- brak
- Posty: 7172
- Rejestracja: czwartek, 29 gru 2011, 20:51
Re: Lotnisko Bydgoszcz
AERO pisze:(...)
... mięśniolot nie posiadał śmigła, tylko ruchome elementy skrzydeł, dające podobny efekt.
Z moich ustaleń wynika, że samolot miał kilka razy zmienianą konstrukcję.
Przynajmniej do połowy lat 70 wisiał w hangarze szybowcowym.
Osobiście byłem świadkiem jednej próby lotu.
^^^
Mógł być opisać kila, zapewne ciekawych szczegółów tej próby. Czy wzbił się w powietrze, ile metrów, jak daleko poleciał... Napęd był nożny, czy ręczny... To jest ciekawe. A może jeszcze dodał byś jakiś szkic z pamięci
 
 (Ze 30 lat temu pokazali w tv, jak jakiś bodaj kolarz w mięśniolocie przeleciał nad kanałem La Manche. Taki spory dystans mógł właśnie pokonać chyba tylko kolarz - napęd śmigła był nożny.)
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Z tego co pamiętam i rozpytałem wśród znajomych, "samolocik"nigdy nie wzbił się w powietrze o własnych siłach. Osobiście  widziałem  chyba ostatnią próbę jego wzlotu. Miał być wyholowany przez motocykl na kilka metrów wysokości  a następnie wyczepiony, miał kontynuować lot podtrzymywany  siłą mięśni i przekładni rowerowo-łańcuchowych.  Po rozbiegu , Lech wykonywał podskoki na dystansie kilkunastu metrów . O locie a w zasadzie o  samodzielnym  starcie nie było jednak mowy.
Jego konstrukcja to połączenie roweru , skrzydeł i statecznika z masą drutu i rur. Nie był duży. Rozpiętość skrzydeł ok 6m. długość ok. 5m. Napęd realizowany był siłą mięśni nóg przenoszonej przez system przekładni rowerowych na rotujące elementy skrzydeł.
Cały problem w tym , że łącznie ze mną , mało kto pamięta, jak dokładnie wyglądał .
Staram się rozmawiać z seniorami lotnictwa i mam nadzieję, że uda się jednak kiedyś go naszkicować lub nawet odnaleźć jakieś zdjęcia z jego budowy.
W czasie kiedy Lech był na lotnisku , miałem kilkanaście lat i mało mnie interesował akurat ten rowerowo-skrzydlaty nielot ...a szkoda !
...tyle było innych ciekawszych maszyny, które w dodatku latały.
			
			
									
						
										
						Jego konstrukcja to połączenie roweru , skrzydeł i statecznika z masą drutu i rur. Nie był duży. Rozpiętość skrzydeł ok 6m. długość ok. 5m. Napęd realizowany był siłą mięśni nóg przenoszonej przez system przekładni rowerowych na rotujące elementy skrzydeł.
Cały problem w tym , że łącznie ze mną , mało kto pamięta, jak dokładnie wyglądał .
Staram się rozmawiać z seniorami lotnictwa i mam nadzieję, że uda się jednak kiedyś go naszkicować lub nawet odnaleźć jakieś zdjęcia z jego budowy.
W czasie kiedy Lech był na lotnisku , miałem kilkanaście lat i mało mnie interesował akurat ten rowerowo-skrzydlaty nielot ...a szkoda !
...tyle było innych ciekawszych maszyny, które w dodatku latały.

Re: Lotnisko Bydgoszcz
Zdjęcia zamieszczone poniżej dotyczą lotniska w Bydgoszczy. Znalezione na Odkrywcy, czyli tam gdzie bywam od kilku lat. 
Opisy zdjęć mojego autorstwa.
			
							Opisy zdjęć mojego autorstwa.
- Załączniki
- 
			
		
				- Resztki Caudrona G III E 2
- Kraksa 2.jpg (15.62 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Kraksa z 19 lipca 1931 roku. Szkoła Podoficerów Bydgoszcz. Zniszczony Hanriot HD-19
- Kraksa Bydgoszcz.jpg (27.01 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Pogrzeb zabitego w katastrofie lotnika.
- Pogrzeb Bydgoszcz.jpg (30.48 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Zawieszony na drzewie Caudron G III E2
- Wypadek lotniczy Bydgoszcz.jpg (24.61 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Myśliwiec SPAD VII. Lotnisko Bydgoszcz 1921.
- zz_zps5__spad_vii__nr.5361__bydgoszcz_1921.jpg (39.84 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Breguet XIV z 10 Eskadry Wywiadowczej.
 Na burcie godło eskadry. Bydgoszcz.
 Ciekawe jaki budynek widzimy w tle po lewej ?
- zz_zps6_.__bydgoszcz_1920..jpg (46.49 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Breguety 10 Eskadry Wywiadowczej w Bydgoszczy.
- zz_zps6__samoloty_10_esk._wyw.__bydgoszcz_1920..jpg (21.42 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Halberstadt CL III. Z prawej widoczny  Breguet XIV.
 Szachownica bez obrzeży, być może samolot montowany na poznańskiej Ławicy.
- zz_zps7_halberstadt_cl.ii__nr_753.18_bydgoszcz._1920.jpg (38.59 KiB) Przejrzano 6287 razy
 
- 
			
		
				- Breguet XIV. 10 Eskadra Wywiadowcza Bydgoszcz. Obok godła eskadry, hoża panna osobiste godło załogi.
- Bydgoszcz.jpg (42.87 KiB) Przejrzano 6285 razy
 
Re: Lotnisko Bydgoszcz
25 sty 2014  Hrab pisał;
 
Przedstawione wyżej Caudrony to raczej szkolne wersje G.III a nie G.III A2 , tym bardziej nie E2.
Do komentarza fot. nr.6
Wg. mnie zdjęcie wyk. na skraju 9 hangaru w luce między nim a 8 hangarem. Widoczny w tle budynek , to stara kaplica znajdująca się na terenie dawnej nekropolii gminno- ewangelickim przy ul . Kossaka . Obecnie cmentarz katolicki.
Do fot. nr.3
Pilot mógł zginąć w wypadku lotniczym w Bydgoszczy, ale kondukt pogrzebowy , to chyba nie nasze miasto .
Przyczółek wiaduktu (?), charakterystyczny dom , linia tramwajowa(?)
Może to Grudziądz ?
...inna fotka Caudrona z Bydgoszczy.
Chyba jeszcze nie prezentowana w tym wątku.
			
							Samoloty Caudron G III – za Wikipedią:
"Po zakończeniu I wojny światowej samoloty Caudron G.III przybyły w maju 1919 roku w ramach Francuskiej Szkoły Pilotów w ilości 20. Samoloty bazowały na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Pod koniec 1920 roku zakupiono jeszcze we Francji 20 samolotów tego typu i przydzielono je do wojskowych szkół lotniczych, gdzie służyły do szkolenia wstępnego pilotów do 1926 roku.
W 1928 roku samoloty Caudron G.III z wojska przekazane zostały do aeroklubów, gdzie używane były jeszcze do 1929 roku.
Na tych samolotach wyszkoliło się wielu polskich pilotów m.in. Franciszek Żwirko w 1923 roku przeszedł na nim wstępne szkolenie, a następnie w latach 1924 – 1925 latał na nim jako instruktor w Bydgoszczy oraz w 1929 roku w Akademickim Aeroklubie Warszawskim"
Samolot w polskich barwach – rysunek za: http://tomaszjkowalski.republika.pl/malowania/m-fra.htm
Przedstawione wyżej Caudrony to raczej szkolne wersje G.III a nie G.III A2 , tym bardziej nie E2.
Do komentarza fot. nr.6
Wg. mnie zdjęcie wyk. na skraju 9 hangaru w luce między nim a 8 hangarem. Widoczny w tle budynek , to stara kaplica znajdująca się na terenie dawnej nekropolii gminno- ewangelickim przy ul . Kossaka . Obecnie cmentarz katolicki.
Do fot. nr.3
Pilot mógł zginąć w wypadku lotniczym w Bydgoszczy, ale kondukt pogrzebowy , to chyba nie nasze miasto .
Przyczółek wiaduktu (?), charakterystyczny dom , linia tramwajowa(?)
Może to Grudziądz ?
...inna fotka Caudrona z Bydgoszczy.
Chyba jeszcze nie prezentowana w tym wątku.
- Załączniki
- 
			
		
				- img026.jpg (51.24 KiB) Przejrzano 6232 razy
 
Re: Lotnisko Bydgoszcz
To jest Caudron G III E2. Było to oznaczenie samolotów szkolnych i tyle. Na szczęście nie muszę bazować na Wikipedii, mam książki. 
Chociaż tekst z linku dowodem nie jest, ale zamieszczam;
http://tomaszjkowalski.republika.pl/caudron/caug3.htm
dot. fotki numer 3. Zdjęcie pogrzebu wykonano w Łodzi.
			
			
									
						
										
						Chociaż tekst z linku dowodem nie jest, ale zamieszczam;
http://tomaszjkowalski.republika.pl/caudron/caug3.htm
dot. fotki numer 3. Zdjęcie pogrzebu wykonano w Łodzi.
Re: Lotnisko Bydgoszcz
Nie posiadam tej książki i może w tym przypadku to  lepiej.
Na samym początku książkowego opisu rzuca się w oczy kilka tekstowych niekonsekwencji ;
W pierwszym zdaniu opisu czytamy, że do szkolenia pilotów był używany G III . Chwilę później , że po 1916 , również do początkowego szkolenia był używany G III , raptem E2 !
Autor nie tłumaczy skąd nagle "E2" . Czy chodzi o moc silnika, czy rodzaj sterowania !
W opisie jest mowa o wersji G III E2 ale już pod zdjęciami dalej widnieją podpisy ....tylko G III .
To jak jest faktycznie ?
Przecież poza A2 były TYLKO szkolne wersje tego samolotu !
Jeżeli już, to E2 prawdopodobnie oznaczało właśnie samolot szkolny z fr. etude. Podobnie jest z dodatkowym , mniej znaczącym oznaczeniem wersji DC, MC .
Wolę Wikipedię;
Wyjaśniono tam przynajmniej zasadniczą różnicę między G III a G III A2 , nie wspominając o wersjach silnikowych i konstrukcyjnych tego samolotu o czym autor książki jak widzę nie raczył wspomnieć !
...a wzmianki o E2 tam niem i tyle !
			
			
									
						
										
						Na samym początku książkowego opisu rzuca się w oczy kilka tekstowych niekonsekwencji ;
W pierwszym zdaniu opisu czytamy, że do szkolenia pilotów był używany G III . Chwilę później , że po 1916 , również do początkowego szkolenia był używany G III , raptem E2 !
Autor nie tłumaczy skąd nagle "E2" . Czy chodzi o moc silnika, czy rodzaj sterowania !
W opisie jest mowa o wersji G III E2 ale już pod zdjęciami dalej widnieją podpisy ....tylko G III .
To jak jest faktycznie ?
Przecież poza A2 były TYLKO szkolne wersje tego samolotu !
Jeżeli już, to E2 prawdopodobnie oznaczało właśnie samolot szkolny z fr. etude. Podobnie jest z dodatkowym , mniej znaczącym oznaczeniem wersji DC, MC .
Wolę Wikipedię;
Wyjaśniono tam przynajmniej zasadniczą różnicę między G III a G III A2 , nie wspominając o wersjach silnikowych i konstrukcyjnych tego samolotu o czym autor książki jak widzę nie raczył wspomnieć !
...a wzmianki o E2 tam niem i tyle !



